frugb
Hej!
Har sett på flera rosor nu att något skär ett litet snitt precis under rosenknopparna - främst när de är små.

Vad kan det vara? Det ser ut som att den som gjort det har sugit ut vätska också. Ibland klarar sig knoppen men blir lite sned.

Kan det ha kommit med de gamla stora rosenbuskar jag ärvde förra året?

Jag har till min förvåning sett svartröda skogsmyror på rosorna - har inte haft dem i trädgården tidigare. Kan det vara de som biter under knopparna?

Vill ha rosor i sommar så - vad ska jag göra?

Mvh frugb
Margith
Det låter som jordgubbsviveln

Här kan du läsa mer (längst ner på sidan hittar du jordgubbsviveln)

Svenska Rosensällskapet
frugb
Tack Margith! Kollade på hemsidan och det ser ut exakt så, samt att jag kände igen den lilla skalbagge jag klämde ihjäl igår...

Men hur ska man göra för att ta död på dem som finns där redan? jag vill ju ha rosor i sommar!

Mvh frugb
lillansund
Hej, jag har ett liknande problem. Det ser ut som ett litet bett i den svullna nedre delen av knoppen. Men jag tycker inte det stämmer med jordgubbsviveln eftersom knopparna inte faller av och kärlsträngarna inte verkar avbitna. Det ena (men nog så förödande) som hänt är att någon gnagt eller bitit bort en rund bit av knoppbasen. Den nu drabbade är Queen Elisabeth, dock inte alla knoppar. Tidigt i våras tog jag bort en gammaldags rosbuske som varje år fick knopparna sönderbitna, men de föll inte av och en del kunde ändå slå ut. Vad är detta?. Jag kan inte se vare sig larver, baggar eller tillstymmelse till misstänkt marodör.

Luttrad och trött på rosor.

kerstin z5-6
ninja.gif nää , trött blir jag inte .. visst är det nån typ av skadedjur som gör så ..
Trist om hela busken blir angripen .. då får man ta till medel ..
lillansund
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2007, 21:49) *
ninja.gif nää , trött blir jag inte .. visst är det nån typ av skadedjur som gör så ..
Trist om hela busken blir angripen .. då får man ta till medel ..

Ok, rosor är rosor...
Vad menar du med "medel" ?
Om det är kemiska bekämpningsmedel, olika typer av pesticider som du syftar på så nej, där går gränsen. Jag sträcker mig till såpa, sprit, kaffe etc mot allehanda problem och har som grundinställning att en trädgård skall vara en kemisk "frizon". Om växterna inte fungerar utan kemikalierna så får man välja andra växter helt enkelt.

Hållbar trädgård ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon