Full version: Vindruva
Gnuttis
Hejsan,

Jag har planer på att plantera en vindruva i en kruka. Och nu vet jag att de flesa kommer att protestera thumbdown.gif mot detta efter som druvor mår bäst i marken. Trots detta så ska jag försöka med krukodlingen.

Finns det någon som har erfarenhet om vilken druvsort som passar bäst för detta? wink.gif
Lady Hamilton
Jag har testat att odla i kruka inne i min vinterträdgård men har totalt misslyckats. Jag odlade då en sort som var för zon 2 (bor själv i zon 4-5) Men tydligen tyckte den att det blev för varm övervintring och dog. (+10*) Sedan har en kompis till mig testat på sin inglasade ouppvärmda altan. En sort som var härdig till zon 2-3. Och de 2 första åren gick det bra, hon isolerade runt krukan på vintern. Men i år har rankan dött. Detta tror hon berodde på att hon vattnade för lite i höstas eller i våras. Generellt så vill vindruvs rankor tydligen ha så pass kallt att de fäller bladen och sedan "lagomt" med vatten.
Så mitt tips är att du köper en sort som passar det klimat du tänkt och sedan använder du dig av en jätte stor kruka.
Jonas70
Lady Hamilton:
Vad är det 34 dagar kvar till?
Lady Hamilton
kompiskram.gif Till att jag skall resa ner till Gillan! blush.gif
Jonas70
CITAT (Lady Hamilton @ 30-05-2007, 14:09) *
kompiskram.gif Till att jag skall resa ner till Gillan! blush.gif

Ok, var bor hon då?
Lady Hamilton
angel_not.gif Hon bor inte så långt i från mig..............7-8 tmmar med bil.

Hon bor i Karlstad 70 mil från mig........ giggle.gif
Söderåsen
[size="4"][/size]Hej - det går bra att odla vindruvor i kruka ca. 50 -100 l - se min Himrod i mitt album.
P1000498.JPG

Dewali
Har då också vindruva på 20L kruka har funkat skit bra att ha dom inne över vintern förutom att den fick lite vatten ett tag så den tappade massa blad, vet dock inte vad den heter.
mamamaggan
Har du den inomhus på vintern i vanlig rumstemperatur?
*Digitalis*
Hej! Av olika anledningar odlar jag en Blå Burgunder i kruka och även om den ser mer ut som en bonsai så lever och trivs den. Jag har hållt den väldigt kort, beskurit hårt och hoppas ständigt på att hitta en bra plats att ha den på utomhus året om. Tar ut krukan på våren och tar in den sent på hösten. Den övervintrar inne i ett ouppvärmt, inglasat uterum. Den tappar alla bladen och går i vila. Ser mest ut som några spretiga pinnar, men på våren växer de ludna knopparna igen.

I år gjorde jag misstaget att ta ut krukan och låta den stå ute, utan att avhärda. Min vinranka blev ganska ledsen, plus att den hade för liten kruka, så den tappade alla sina fina blad och blomklasar. Planterade om i större kruka med mer väldränerad jord och beskar kraftigt det nyutväxta gröna efter några veckor. Nu börjar den ta sig bra, men jag gissar att det inte blir några vindruvor att skryta med i år. Förra sommaren lät jag den behålla två klasar per gren och höll grenarna väldigt korta. Druvorna utvecklades bra, även om de blir lite mindre på det här viset, och mognade i tid.
Dewali
Jajjemän har den i vanlig temp inne på rummet mitt, sen så kör ja ju extra belysning på den åsså försöker ja väl dra upp värmen lite grann men de funkar ba fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon