anneli85
Jag blev så glad när jag var ute i rabatterna och tittade igår, på min Louise Odier som jag planterade i höstas är det massor av knoppar, vilken lycka, tänk att även jag kanske kan lyckas med rosor! Ska bli så spännande att se alla rosa skönheter sen. Fast jag har ju faktiskt skämt bort henne också, mycket gödning, vattning flera ggr i veckan sen april och några varma klappar också . Nu blir det nog till att köpa på mig några till.... flirting.gif
Kajsa
Va roligt, ja det är en pärla till ros, aldrig fryser den ner heller. Och med åren tar den sig upp och blir 2-3 m.
Det låter som du blivit lite rosfrälst anneli, ja ut och shoppa mer rose.gif

anneli85
Jajjemensan nu vässar jag kontokortet, har hört från många håll att denna ros kan drabbas av mycket svartfläckssjuka. Har du haft såna problem med din Kajsa? Och vad gör man om olyckan är framme? Vad är dom första symtomen på svartfläckssjuka? Men detta blir alltså en liten klättrare, vad härligt tummenupp.gif
yvohel
Mina har ej fått den sjukdomen..men däremot tycker jag de ser lite taniga ut o spretiga..men det kanske är själva ros-typen som är så.....

confused.gif
Kajsa
Har ett friskt exemplar, tror det är lite överdrivet om den rosen och sjukdomar. Svartfläcksjuka gynnas av fuktiga somrar, lite blåsiga lägen där det torkar upp är kanske bättre, men har min mot en varm södervägg den får mycket vatten/gödning då jag har tomaterna i samma rabatt. Jag petar ner en massa bananskal runt rosen sommartid.
Tycker svartfläcksjuka brukar börja nertill på rosen med tydliga gul/svartfläckiga blad, längre fram på sommaren.

Louise Odier blev hög förra året, en stor buske nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon