makamogu
Hej!

Vi har fått kvickrot i vår gräsmatta och jag vet inte om jag bara måste acceptera faktum eller om jag bör åtgärda det hela. Har ni några synpunkter/tips/rekommendationer?

Allra tydligast är det på de platser där vi försökt laga gräsmattan (i samband med dränering och flytt av trädgårdsland och andra växter) men även på andra håll i gräsmattan finns de alltså. Vi har en ganska stor tomt (med alltför mycket gräsmatta egentligen) och två små barn så vi tillhör inte dem som klipper gräsmattan 2 ggr/veckan. Därför skippade vi även gödslingen i år...

Jag vill inte att kvickroten ska sprida sig ohämmat så att vi får en "kvickrotsmatta" istället för gräsmatta och inte heller ha in den i de får rabatter vi har.

Tacksam för allehanda kommentarer!
KURT
Det generella svaret vare sig det är kvickrot eller mossa eller något annat i gräsmattan, är att man skall gynna gräset. D v s luckra gödsla och vattna (och då måste man också klippa oftare). Gräset kan normalt konkurrera ut de flesta ogräs utan problem.
Gaerrent
???
vad är problemet med att ha kvickrot i gräsmattan?
kvickrot är ju också gräs, borde du inte satsa den energin åt att hålla kvickrot och annat ogräs borta från rabatter och trädgårdsland istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon