Alltså, jag är inte lärare, men har lärare i släkten, och även om denna lärare ÄR utbildad och behörig och är JÄTTEBRA som lärare så menar jag själv att om bara ämneskunskaperna finns så är pedagogisk utbildning inte det viktigaste. För det kommer så mycket an på hur man är som person.
Jag har haft behöriga lärare som är usla pedagoger, och obehöriga lärare som har goda pedagogiska egenskaper, brinner för sitt ämne, och har stora kunskaper. Och självklart har jag även haft mycket bra behöriga lärare.
Inser att skolorna när de söker lärare bör, eller måste, söka efter behöriga lärare. Men om man redan har en 'obehörig' lärare anställd - som funkar bra (och det märks ju snart) - så är det vansinne att göra sig av med denna. Skulle kunna dra fram exempel på behöriga lärare jag haft, som nog vore mer lämpliga att omskola till annat yrke, i sådana fall. Eller få hjälp på annat sätt.
Lönefrågan vill jag inte gå in på så mycket tror jag...anses väl av många vara rätt kommunistisk i den frågan

(Förstår inte riktigt kopplingen)
Men jag tror inte alltid arbetets 'status' är direkt ihopkopplat med löneläget. Och 'status'...där är tusan ämne för en helt ny tråd - det har åtminstone inte mycket med 'respekt' att göra 'i min bok'.

Merlin, jag håller med dig, du skriver väldigt vettigt

Men du menar
"OBehöriga lärare kan vara hur bra som helst och många kan rentav vara bättre pedagoger och didakter" va?
Gammelnalle,
"SYND, för jag älskar mitt jobb och mina elever", en mycket viktig egenskap för en lärare. Hoppas du på något sätt kan snirkla in dig igen.