gammelnalle
Huvudtemat var att man fick alternativ till huruvida man skulle välja abort (eller om det var dödsstraff) om vissa kriterier skulle vara uppfyllda.

Någon som minns??

b
Lady Hamilton
Kan det vara denna tråd du tänkte på månne? confused.gif

undefined
gammelnalle
YES!!!! hänvisning till "rätt" länk!!

Skall testa den på mina elever enär vissa av dem är för dödsstraff... och vill döda alla med en viss religion...

(och vi snackar 18åringar nu....)

TACK!!!

smiley_small_hug.gif

b
Merlin
CITAT (gammelnalle @ 30-05-2007, 15:04) *
YES!!!! hänvisning till "rätt" länk!!
Skall testa den på mina elever enär vissa av dem är för dödsstraff... och vill döda alla med en viss religion...

(och vi snackar 18åringar nu....)
TACK!!!

smiley_small_hug.gif
b

Spännande gammelnalle! Det kan bli hur intressanta diskussioner som helst! Tror nog att man bör vara 18 år minst för att diskutera sådana ämnen, inget för högstadiet precis -fear-.gif men det kräver mycket av dig som lärare.....Berätta gärna hur det gick sen!
gammelnalle
jaså...nån bryr sig...

gick och gick..

vi pratar gymnasiet, ja och en klass där det förekommer både uttalad rasism och "tankar vid middagsbordet" (dvs föräldrar som har mycket bestämda åsikter om bl.a. invandrare....... vilket jag också säkert har...men jag brukade inte berätta det för min dotter...)

för att inte vara för ledande fick de vissa andra "gåtor" innan denna ....

men tyvärr HANN vi inte analysera ...även om de sa ung:
"När det är du så är det nåt lurt med...alltså är det inte nr 3"...

innocent.gif

men jag KANSKE hinner följa upp det på måndag...som är min sista riktiga arbetsdag... (tisdag är lek , onsdag ledig, torsdag avslutning -cry-.gif )

OCH min tid ger inte möjlighet att berätta vem de andra tre egentligen var... (tro inte att de har en aaaaaning om vilka de var..)

b
Merlin
Klart jag bryr mig gammelnalle kram1.gif Sådana diskussioner behövs även om det inte alltid går som man har förväntat sig.... rolleyes.gif Jag är själv högstadielärare och känner igen det du pratar om....du har min fulla empati smiley_small_hug.gif Ska du sluta för gott eller menar du bara att läsåret är slut giggle.gif Har inte jobbat på skolan i ett år nu och saknar faktiskt dynamiken i klassrummet - du vet när man känner att man liksom "lyfter" för att man har sett den här glimten i ögat hos eleverna....att dom har förstått en sak på ett nytt sätt .....dom timmarna när eleverna inte vill att lektionen ska ta slut...då ingen märker att lektionen är slut... wub.gif Jag saknar verligen dom här täta diskussionerna.....men valde att nu får det vara slut.... jag har jobbat med det här så länge och nu behöver jag utrymme för mig själv yahoo.gif En sak är nämligen det viktigaste av allt....att aldrig aldrig gå på rutin....jag kände at det höll på att hända och då är man ingen bra lärare längre utan en maskin.....dags för en time-out!!!

Oj jag märkte oprecis att mitt skrivande har spårat ur....f'låt blush.gif
vickeva
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ detta tenderar att bli en riktig "lärartråd".
Mellanstadielärare är jag (jag vet att det inte heter så nu, men när jag tog min examen gjorde det det, så jag är det...!)
Jag skulle inte alls dra mig för att köra en sådan diskussion med tolvåringar, de har många kloka tankar,och tänker gör de vare sig vi ger dem material eller inte.
Lycka till på måndag Gammelnalle, ska bli kul att höra hur det gick. (Vi har inte skolavslutning förrän den 15 juni... drygt en vecka efter er alltså)

Merlin
[quote name='vickeva' date='01-06-2007, 21:55' post='614825']
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ detta tenderar att bli en riktig "lärartråd".
Mellanstadielärare är jag (jag vet att det inte heter så nu, men när jag tog min examen gjorde det det, så jag är det...!)

Hihi, kul att det finns flera stycken av oss....mot senare år borde jag har skrivit (såklart) men på "min" tid hette det högstadielärare kort och gott innocent.gif
gammelnalle
Häpp!!

Hade inte alls väntat mig MER reaktioner...

Jo jag SLUTAR nu... tyvärr... Är inte behörig lärare, men har DENNA gång jobbat två år "utan streck".. men får ej fortsatt tjänst till hösten...
SYND, för jag älskar mitt jobb och mina elever, men jag visste ju att det skulle bli så här (läraren tjänstledig) och är bara tacksam för dessa två åren...
Och JA jag känner igen "dynamiken"... och jag känner att jag har mina killar (tyvärr inga tjejer i klassen) med mig TROTS att jag "jagar" och skäller på dem...

Inte bara på dem förresten: När jag kommer till uppehållsrummet, åker fötterna ner från borden även från elever som jag inte "har".. Utan att jag behöver säga ett ord...

men livet går vidare...

kram,
b
Merlin
näääää...nu måste jag bara säga en sak fast risken är överhängande att jag får ilskna kommentarer av behöriga lärare.....själv är jag behörig men har även jobbat dessförinnan som sk obehörig (det fattades då några poäng när jag hade fått mina barn för många långa år sedan).

Behöriga lärare kan vara hur bra som helst och många kan rentav vara bättre pedagoger och didakter bravo.gif !!! Den lärarutbildning som finns ger visserligen en grund att bygga vidare på men det är i verkligheten det märks vem som lyckas nå fram till eleverna bravo.gif !

Under min tid på lhs pratades det en del om etik vilket jag tycker även obehöriga kunde få en kurs i för det är en viktig del av uppdraget hur man förhåller sig i olika sammanhang och vad som är etiskt försvarbart i ens agerande såväl vad gäller den egna etiska uppfattningen och regelverket man har att rätta sig efter.

Annars anser jag lärarutbildningen som tämligen värdelös!!!! (nu är det sagt devil.gif )

Läste en ganska nyskriven bok nyligen som heter Respekt för läraryrket där man jämställde lärarens uppdrag med advokaters och läkares! Tror det handlar mest om pengar/lönen!!!!! Självklart tjänar lärare för lite jämfört med andra yrkesgrupper men detta är att gå för långt - ett struntprat av guds nåde yaay.gif .

Sunt förnuft och självkännedom kommer man långt med! Eleverna dom vet minnsan vem som är en bra lärare - inte lärarförbundet eller några självgoda besserwissrar bland oss behöriga som tror att dom är förmer (får en attack varje gång jag hör ordet behörig angry.gif ). Hoppas att utbildningen görs om så att folk som kommer från olika yrken får tillträde till skolan i högre utsträckning....

Mina barn har haft förmånen att undervisas av helt underbara icke exade lärare och likaså behöriga lärare!!!!

Pirum
Alltså, jag är inte lärare, men har lärare i släkten, och även om denna lärare ÄR utbildad och behörig och är JÄTTEBRA som lärare så menar jag själv att om bara ämneskunskaperna finns så är pedagogisk utbildning inte det viktigaste. För det kommer så mycket an på hur man är som person.

Jag har haft behöriga lärare som är usla pedagoger, och obehöriga lärare som har goda pedagogiska egenskaper, brinner för sitt ämne, och har stora kunskaper. Och självklart har jag även haft mycket bra behöriga lärare.

Inser att skolorna när de söker lärare bör, eller måste, söka efter behöriga lärare. Men om man redan har en 'obehörig' lärare anställd - som funkar bra (och det märks ju snart) - så är det vansinne att göra sig av med denna. Skulle kunna dra fram exempel på behöriga lärare jag haft, som nog vore mer lämpliga att omskola till annat yrke, i sådana fall. Eller få hjälp på annat sätt.

Lönefrågan vill jag inte gå in på så mycket tror jag...anses väl av många vara rätt kommunistisk i den frågan tongue.gif (Förstår inte riktigt kopplingen)
Men jag tror inte alltid arbetets 'status' är direkt ihopkopplat med löneläget. Och 'status'...där är tusan ämne för en helt ny tråd - det har åtminstone inte mycket med 'respekt' att göra 'i min bok'. smile.gif

Merlin, jag håller med dig, du skriver väldigt vettigt smile.gif Men du menar "OBehöriga lärare kan vara hur bra som helst och många kan rentav vara bättre pedagoger och didakter" va?

Gammelnalle, "SYND, för jag älskar mitt jobb och mina elever", en mycket viktig egenskap för en lärare. Hoppas du på något sätt kan snirkla in dig igen.
anna_rispan
Nu har jag läst på den där länken. Det finns en hel massa man kan diskutera kring där. För det visar ju att de flesta politiker tex som beter sig mänskligt och erkänner sina laster som att gilla alkohol, shopping, titta på tv gratis och har massa sex utanför äktenskap är just mänskliga och kan känna empati med andra.

fats visst kan man backa inför tex. samarbete med mutade politiker men en sån mening lämnar ju alla fakta utanför. o man ska väl inte döma någon ohörd. mycket kan dölja sig bakom ett svart-vitt uttalande.

så som jag skrev. det finns en massa att diskutera kring när det gäller sådana påståenden.

gammelnalle: hoppas att du får ett stimulerande jobb igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon