|
Jag ser ibland riktigt ljuvliga rosenbuskar, men vet inga namn. Vilka är era favoritrosor? Läget är gott; väst, sol men ibland halvskugga, fin jord, längs lägre (ca 1m) staket på husets framsida, zon1. Gärna remonterande i vackra, finstämda färger. Fasadfärgen är gammelrosa puts. Omgivning är fuchsior i olika färger, samt magnolia. Det finns plats för flera buskar om det finns några som passar ovanligt bra ihop, ganska gott om plats faktiskt. Yviga eller sirliga är öppet, bara de är fina så. Än så länge har jag bara dessa (på andra platser); dornröschen, peace, schneewitchen, kalmar, santana, whisky, freude, händel, bonica, ganska vanliga tror jag. Några förslag? Skulle det finnas andra växter som passar ovanligt bra till rosen så berätta gärna det också!  Jag ska bygga en varierad häck av fuchsior och rosor och kanske lite annat också.
Eleanor
26-06-2003, 00:12
Åh, det finns ju hur många som helst!!!! Själv är jag helt såld på de svagt rosa gammaldags buskrosorna!!! Till en gammelrosa puts skulle de göra sig så fint. Rosa Portlandica "Madame Boll", Rosa Rugosa "C.F Meyer", Rosa Spinosissima "Stanwell Perpetual" - är 3 av de gammaldags som jag har & de är helt underbara. De remonterar, annars är det inte så vanligt att gammaldags gör det. Kolla www.floralinnea.se & deras roslista.
Eleanor
26-06-2003, 00:13
www.floralinnea.com var det ju .....
Anders zon III
26-06-2003, 00:16
Mina favoriter är nu, hittills:
Rosa x cantabrigiensis
´Fru Dagmar Hastrup´ - remonterar
Rosa fedtschenkoana – remonterar
Rosa x dupontii
Rosa rubiginosa - doftande blad
Men vi har inte riktigt samma smak kanske, du vill väl ha nåt mer överdådigt..?
Louise i Göteborg
26-06-2003, 07:20
Kan bara hålla med, det finns hur mycket som helst och smaken är så olika. Den stora rosblommningen är snart här, varför inte lägga en semesterdag eller två på en tur till närmsta rosarie?
Jag har också ett rosa hus. Nu är färger en svår nöt, min rosa skulle kunna kallas gammalrosa åt det varma hållet, en droppe aprikos i urblekt teracotta. Svårt! Nåväl till just denna rosa färg har jag upptäckt att det snyggaste är riktigt mörk purpur. Som den mörkaste ädelsyrenen. Det finns en ros i den färgen (äntligen kommer hon till saken). Jag köpte den under namnet 'Souvenir d´Alfons Lavalle' men enligt "rosbibeln" är det förmodligen 'Andenken an Brod'. Blommar nu - så läcker.
Ingrid på Västkusten
26-06-2003, 07:33
Jag är galen i gammeldags rosor så för mig är det Celciana(skära drömamr med gula ståndare och öga), Conditorum(konditorrosen, mörkröd stor skönhet, liten), Madame Hardy( vit med ett grönt öga mkt vädertålig), Henri Martin(ljuuuvlig mossros! Mörklilarosa med gula ståndare och röda tagagr och mkt mossa), Common Moss(annen ljuvlig moss, rosa asflott skönhet), Stanwell Perpetual ( pimpinell blommar helt överdådigt och ljuvligt doftande, rosa, en 'stommeros'), Ispahan( rosa - doftar vädertålig lång blomningstid), Bullata ( har ett bladverk som är kopparfärgat och buckligt), Jacques Carier ( skön dubbel ljusrosa doftande låg herre), Rosa Muni( polkagrisrosen med gula ståndare), Constance Spry( myskdoftande starkväxande Austin ros - överdådig och mkt frisk och tålig), Duchesse d'Angouleme skall blomma för första gången i år -, Zigeunerknabe( en av de tåligaste rosorna jag vet för dåliga lägen, blommar massor överdådigt har knappt nån sol alls, doftande bourbonros - sagolik rekommenderas varmt), Chapeau de Napoleon ( Napoleons hatt - överdådig dubbel rosa, trekantig som Nappes hatt), Madame Pierre Oger med de tunnaste porslingsbladen, delikat rodnande äggskalsrosa..Aicha, kraftig gul enkel pimpinell överdådig, varje kronblad har en mörk kant, Fruhglingsduft, stor stor buskros med rosa - aprikos, gula blommor - doftar och är tidig och maffig, Henry hudson ( rugosa första gången blomma i år), Souvenir de Philemon Cochet(rugosa skall blomma i går), liten dubbel pimpinell ( Edith), Poppius, fantastisk rosa pimpinell med bollar till blommor ..sedan har jag skaffat Balsgårdsrosorna, de nya svenska - ser mkt lovande ut gör de ;-) fast de gammeldags är mig kärast för deras historia, ålder, charm och doft. Ja det var en liten uppräkning av vad jag ahr ;-)) kommer en Rose de Resht snart till samlingen, ty ingen trädgård med rosor bör vara utan en Rose de Resht!
Glada hälsningar ifrån Ingrid
Kerstin i Malmö
26-06-2003, 09:04
Rosälskare även jag...
Belle de Crezy är vacker och doftar ljuvligt. Hon har hos mig en del mörka aklelejor som sällskap. Vackra är även Tuscany och Nuits de Young som alla blommat hos mig nu och har lite tid kvar att ge (dom är alla engångsblommande tyvärr)... Där har jag även en Diablo, den rödbladiga smällspirean och den kan ju även passa i ditt läge och är ju fin även när rosorna blommat över, tyvärr är det ju underbart är kort som gäller... Klematisen Warzawska Nike är mörkt vinröd och fin i färg till dessa! Min blommar nu och den är helt underbart fantastiskt vacker!!!
Stanwell Perpetual har jag också på min önskelista och den borde ju passa fint. En och annan stockros kanske om du har plats på höjden?
Kerstin
Jag har bytt ut allt ömtåligt som frusit sista åren i år köpte jag Flammentanz. Celestial, Ritausma, Fru Dagmar Hastrup, Louise Odier och en Kanadensisk låg ros från 1973 zon 5 Adelaide Hoodless. Den hoppas jag på i rabatterna. En del gammaldags rosor blir för stora- höga! Men huvudsaken är att man får behålla dom!
Vad roligt att ni svarat!!  Och så många bra förslag!!  Nu skall jag sätta mig ner och leta upp alla de olika förslagen, sukta lite och fundera. Kanske skissa lite, det tycker jag är roligt. Vilken lyx det är att ha egen trädgård, jag blir nästan rörd ibland när jag går runt och tittar på allt vackert som sker därute, ser fram emot min lunchrunda varje dag. Tänk, jag har t ex min alldeles egna smultronstig där bären mognat nu, den anlade jag nu på våren. Den kantas av fingerborgsblommor, aster, nejlikor, dahlior, gladiolus, bergsklematis och en hel del sommarblommor (i väntan på fler perenner) och så smultron förstås. Lite skadad är jag kanske, efter många år i lägenhet (utan balkong)...fast jag tror aldrig att det går över, den här nya glädjen, gör den det? Tackar tackar allihop!
kerstin z5-6
26-06-2003, 16:26
Om du gillade det lila-mörkpurpurfägade förslaget ovan rek jag dessa: L'Évêque" ,Duchesse de Buccleugh" ,Charles de Mills " alla vackra o härdiga i minst z 5
Ingrid på Västkusten
27-06-2003, 06:14
Lila-mörkvinröda - men det passade ju bra, jag glömde ju Alain Blanchard av mina skönheter ju! Och han är en 'sån' . Conditorum uppfyller också dessa kriterier ;-) och den har sex knoppar i år - jaja - den har haft TVÅ de två föregående åren. Min planta är en 'lille' en på egna rötter som kom ursprungligen som ett rotskott så det tar sin lilla tid!
Alain B har jag också på egna rötter och busken blir bara vackrare och vackrare.
Glada hälsningar ifrån Ingrid
I dag sprang jag på rosen " Rose de Rescht" på plantagen, köpte den bums, den är vacker! Fundera på den också! Fyllda karminröda blommor. Blommar länge. Så glad jag blev för den!
Hannele
30-06-2003, 12:13
Jag har i helgen sett ca 300 olika sorters rosor... Tycker fortfarande mycket om de enkla kinesiska.
Min favorit är klätterrosen Lykkefund. Blommar under några veckor från slutet av juni till mitten av juli, men då BLOMMAR den verkligen. Vita halvfyllda blommor med gula ståndare, taggfria grenar. Blir mycket stor.
Lykkefund kanske skulle kunna passa längs en 2½-3 meter hög putsad mur i sydvästläge som vi har. Vad tror du, kan den passa där? Har tänkt mig någon klätterros i ljusa färger samt ev italiensk vitblommig klematis längs muren. Hur fäster man klätterrrosor bäst? De jag har binder jag upp med linor som jag spikar mot ett plank, men hur gör man mot en putsad mur? Samma princip fast med borr och skruv kanske?
Ingrid på Västkusten
01-07-2003, 06:27
Fäst gärna en klätterställning bakom - nät - armeringsmatta etc - nånting - om Du itne vill borra å skruva i muren,
Hälsar ingrid
Aha, bra, så gör jag!! Tackar!!
Rosa Mundii! Remonterar tyvärr inte, men vilken doft! ...& vilken syn, hellfyllda vit-&-carminröd-randiga rosor! Mkt lättskött, får sällan sjukdomar. Äppelrosen - översållas av små enkla rosa rosor med gul mitt, friska "vårbjörkblad" som doftar mustigt av äpple långt in på vintern. Flammar i rött, gult & orange till hösten. Bonica...  Buskros med glänsande mörkgröna blad & klasar av perfekta små rosa "marsipan"rosor. Påminner om den moderna "The Fairy", fast den åldras betydligt vackrare, blir inte brun & skräpig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|