Hej,
I höstas gjorde vi i ordning en gårdsplan och grusgångar runt huset samt ett par grusade "uteplatser" i anslutning till huset.

Innan detta hade vi en liten rabatt vid husväggen men den innersta halvmetern ville ändå inget växa och när vi planerade om så flyttade jag ut rabatten så att grusgången och en uteplats finns närmast huset och i kanten ut mot gräsmattan grävde jag ur för en rabatt.
Problemet är att jag på planeringsstadiet inte visste att det bara var ca 10 cm från gräs till berg till största delen. På ett par ställen var det lite djupare men inte så mycket, kanske 25 cm ca.

Jag lade i alla fall en rad med stenar mot gruset och efter att grässvålen grävts bort blandade jag den befintliga lerblandade jorden med sand, hästgödsel och några säckar köpejord som jag ändå hade hemma. Så nu varierar väl djupet mellan 20 och 35 cm skulle jag tro.

De växter jag hade i gamla rabatten har jag flyttat tillbaka (Daggkåpa, olika dagliljor, lavendel, isop, humle, låg oregano)....men så hade jag en julros som jag inte vet om den kan överleva där. Jag har läst att de får ett rejält och djupt rotsystem, plus att denna rabatt har sol större delen av dagen. Detta är enda rabatten vi har så jag vet inte var jag skulle göra av den annars.

Tänker att många här säkert har brottats med liknande problem och vill därför höra om ni har några tips dels gällande julrosen men också vad ni tror kan trivas i en sådan rabatt. Huset är falurött med vita knutar och ser ut som när det byggdes 1875 så jag är mån om att rabatten ska passa ihop med huset och gården i övrigt.

Mvh, Carina