star@frizon.org
Hej,

Vad är detta för ogräs? Se bild.

Ogräset bildar långa markliggande revor som växer tätt och kväver gräsmattan. Räfsar jag bort det ytliggande ogräset så finns det i princip ingen gräsmatta kvar under. Bara torr jord. Rotsystemet ligger strax under ytan och är också ymnigt. Egentligen är det ingen skilland på växt eller rot, förutom att växten är grön och har blad. Nära markytan är det svårt att säga var växten börjar och roten börjar. Ogräset förekommer i flera fläckar på gräsmattan och återkommer år efter och och blir mer för varje år. På bilden syns även kirs, men dessa har jag acceptrerat som invånare i min gräsmatta.

...här är en bild på en enskild rackare. Kanske syns tydligare..

/Uffe
Lars-Olof Arvids
Penningblad (Lysimachia nummularia).

Olle
star@frizon.org
Tack för svar! Det verkar det vara..

Nåt tips om hur jag blir av med den lille gynnaren? Om det fortsätter så här så har jag ingen gräsmatta kvar snart. Och den försvinner ju inte i gräsklipparen heller, eftersom den är så låg.

/Uffe
Eva i Västerås
Flytta revorna till dina blomkrukor ute. Dom blir jättesnygga tillsammans med nästan vilka växter som helst. Tål vad som helst i krukor också.
Jag har vinterförvaring i grönsakslandet av mina kruk-penningblad och använder dom år efter år.
Sen rensade jag bort resten. Varje sommar i några år... Sen flyttade jag, saå jag vet inte hur det ser ut nu.
Men krukväxterna har jag fortfarande kvar.
star@frizon.org
Tack för svar! :-)

Jo, jag har förstått att de kan vara ganska fina som blommor i begränsad omfattning. Mitt problem är bara att jag har myriader av dem i gräsmattan som kvävs ihjäl, så att plocka upp revorna är inte riktigt realistiskt! Undrar om det kan hjälpa med kombi-stroller?

/Uffe
Gossen Ruda
Stroller Combi hjälper säkert. Att köra med en mossrivare är ingen hit, revorna fastnar i valsen. Vertikalskäraren har jag inte provat med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon