Elisabeth P
Hur tätt planterar ni era klematis, eller är det väldigt olika beroende på sort?

Jag har tänkt mig att plantera runt furstutrappan så att det klättrar fint uppåt.

Såg även någon som planterat sin direkt i rabatten och lätt den ligga eller klättra över en sten. Myckert läckert, men kan man göra så med vilken sort som helst?

Har även tänkt tanken att låta någon klättra på ett klätterstöd mitt i rabatten, men då bör jag väl förankra klätterstödet på något vis. Annars lär det ju blåsa bort, åtminstonde innan växten hunnit klingra sig fast.

Betty
I min klematisrabatt, bestående av tre pallkragar efter varann (3,6 m) med armeringsmatta som klätterhjälp, har jag planterat 10 stycken, funderar på att klämma in en eller ett par till...
Elisabeth P
Oj, då står de rätt tätt. hur länge har du haft dem i den rabatten?
Jag menar de blir väl oftast större med åren, eller?
Betty
Har i.o.f.s. bara haft den rabatten i tre år men
klematisarna där tillhör allihop beskärningsgrupp 3, så jag klipper ner dem helt varje vår. Ska egentligen klippas ner på senhösten men de blommar alla tills frosten tar dem så beskärningen får vänta till tidig vår.
Elisabeth P
Kan du inte fota den Betty så jag får se på alla fantastiska klematis
Betty
I mitt album Klematis finns de på bild allihop. Har tyvärr ingen helbild på rabatten när de blommar allihop. (Alpklematisen och gullklematisen har jag på andra ställen i trädgården.)
Den här bilden är från första året, -04. De som blommade då första året heter (från vänster): Rouguchi, Viola, Multi Blue och Valge Daam. Sen har jag fyllt på med flera allt efter som.
Elisabeth P
Jättefint Betty.
Jag köpte sju olika sorters klematis ifrån Estland nu i vår. fem av dem har tagit sig fint och ska planteras ut nu i dagarna. De andra två ser helt döda ut så dem vet jag inte vad jag ska göra med.
Men jag funderar så fram och tillbaka om jag ska sätta alla på samma ställe eller sprida skönheterna. Två går åt blått, en är ceris och två är svagt rosa/lila/vita.
Dessutom har jag lyckats fröså Korean beauty som lär bli gul. Men de frösådda bör jag nog ha i kruka till nästa vår, eller vad tror ni?
Betty
Min erfarenhet är denna att när man väl har börjat beställa klematis från Estland så kan man inte låta bli att beställa igen och igen och igen... whist.gif
I vår STA-avdelning brukar vi beställa tillsammans varje år i januari. Priset i år låg på 30:-/st så hur ska man kunna låta bli? dunno.gif I år har jag "bara" beställt åtta stycken... Jag resonerar som så att klematis tar ju knappt nån plats, även om men her en liten trädgård så ryms det många. Planterar man den i rabatten så väver den sig snyggt kring andra perenner, den kan klättra i träd och buskar, över stenar, staket och murar. Klematis kan man inte få för mycket av.
Korean beauty, snygg! Sådde du den tidigt, typ februari/mars så kommer den att hinna blomma redan i år.
Jag har inte väntat till år två med att plantera ut på växtplatsen när jag har frösått klematis.
Elisabeth P
Jo, risk finns nog att man beställer igen. 30:- är som sagt knappt ett pris.
Jag får väl testa mig fram med lite olika placeringar. Korean beauty sådde jag 13/2, men jag lät den stå kvar ute av platsbrist så först 20/5 upptäckte jag att den grott. Som du säkert förstår så är de inte säkskilt stora ännu, så det är nog bäst att inte ställa in sig på blommning i år.
HelenN
hej hej!
Jag hade mina klematis vid en rosenbåge och de satt jättetätt. Men i år har jag placerat om dem vid husväggen & jag planterade dem ca 15 cm ut från husväggen varav två med ca 15 cm mellanrum......och de har tagit sig bra hittils.
Jag har lite olika klematis. Bilder finns på min hemsida.

Betty
CITAT (lämås @ 31-05-2007, 10:49) *
hej hej!
Jag hade mina klematis vid en rosenbåge och de satt jättetätt. Men i år har jag placerat om dem vid husväggen & jag planterade dem ca 15 cm ut från husväggen varav två med ca 15 cm mellanrum......och de har tagit sig bra hittils.
Jag har lite olika klematis. Bilder finns på min hemsida.

Jag har en sån rosenbåge som din, jag har funderingar på att låta en kaprifol klättra i den, men det kanske blir för tungt? g.gif Tycker att den var jättefin med klematisarna - jag kanske gör likadant... 000.gif
Elisabeth P
Hej , nu har jag ochså varit och kikat på din hemsida. så mycket fint och vilka möjligheter med en så stor tomt.
Det verkar som om man kan plantera klematis lite hur som. Jag funderar på att flytta två stycken som står i full sol. Den ena har iof sig kommit igång rätt bra, men den andra ser så ledsen ut. Ska nog placera dem lite skuggigare i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon