Jag läste i ett inlägg att en björk tar skada av att man lägger på mer jord under den. Hur farligt är detta?
Jag håller på och gräver bort gräsmatta, och lägger torvorna i en hög under björken, och hoppas att de blir jord så småningom. Björken är fullvuxen. Nu är grästorvehögen kanske 30 cm hög närmast stammen.
Måste jag ta bort torvorna?
Åsa
Om man vill ha säkra, friska träd bör man
- inte lägga jord mot stammen. Trädens överjordiska och underjordiska delar är anpassade efter över- och underjordiska förhållanden. Fukt mot stam kan bli lika förödande som frilagda rötter. Undantag är när man förökar grundstammar på äpple m fl, då man skottar upp på de unga stammarna för att det ska bildas nya rotskott.
- gräva kring trädet och lägga på nytt material på rötterna med stor försiktighet och medvetenhet om att detta inte är till trädets fördel. Rötterna är anpassade efter en viss jordmiljö, och denna förändras när man lägger på nya skikt, lägger gångar, bygger vägar mm vid trädets rötter.
- inte beskära i onödan, och om man måste beskära lägga snitten rätt. Dessutom - hellre tio små snitt än ett stort.
Björk tillhör de växtslag som klarar rotförändringar och kronbeskärning sämre än många andra trädslag. Därför planterar man sällan björk i stadsmiljöer, där träden måste tåla sammanpackad jord, förändrade markförhållanden, uppgrävningar, en och annan mekanisk skada och beskärning för att höja och rikta grenverket.
Tack för informationen. Nu har jag påbörjat en ny hög i stället, som inte är i närheten av några träd. Snart är björken befriad.
Hälsningar Åsa