jakob
Fick två ynkliga Blå berg vallmo av min svärmor ,, hon tror jag ska fixa detta help.gif
De har en storlek av 6 - 7 cm i diameter,, om man tänker en cirkel kring dem,,
många jag pratat med säger att de inte gillar vår jord här hemma,, vilken jord ska jag välja,, ??
ska de bo i kruka lite till eller ska jag leta en plats i pallkragen? får lite ångest,, men jag får väl köpa färdiga blå bergvallmo om detta går om intet.

jag vet att det finns en tråd om detta men hittar inget svar där,,, glad för alla tips mv hälsning Jakob
pusillus
Jag har fått rådet Hasselfors P-jord och att blanda i 1/3 grov sand/fint grus, och mina lever ännu. Men vänta på fler råd för jag är ingen expert.
Jag har inte vågat plantera ut mina på friland ännu(frösådda i mars-07) hur har ni andra gjort? Dom står ännu ute i krukor i norrläge under tak.
6-7 cm är jättestort Jakob om man jämför med mina små pluttar.
kerstin z5-6
Väldränerad och luftig välgödslad jord ,
jag brukar ta vanlig plantjord blandad med komposterad kogödsel -gärna grus i jorden .
Är de 7 cm är de utplanteringsbara angel_not.gif
jakob
jahap tackar tackar confused.gif ,,utplanteringsbara,, tror ni sniglarna äter dem??
sedan undrar jag när de väl etablerat sig ,, är de sådana som inte gillar att bli flyttade då?
med vänlig hälsning Jakob
pusillus
Om jag förstått saken rätt så är det bara hos norrlänningarna som de blir riktigt långlivade och växer till stoooora ruggar.I södra o mellan sverige får man nog räkna med att så /köpa nytt efter några år confused.gif . Något med det svala klimatet tror jag?
Magdis
6-7 cm i diameter? Då är de ju gigantiska! giggle.gif Mina är säkert bara 6-7 mm stora o de grodde i februari!
kerstin z5-6
[attachment=3717:bergvallmo2.jpg]Gödsel ? Magdis ! tummenupp.gif

Jag planterar ut mina nu som jag sådde i mars smile.gif
Tänk på att de gillar fet god jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon