Full version: Gullvivefråga
Monarda
Gullvivor är en av mina favoriter och just nu blommar dom som vackrast här hos mig. Dom korsar ju sig hejvilt och förökar sig villigt men min fråga är: om jag tar frön från en färg jag vill ha mer av kommer jag att få en likadan eller kan det bli något annat?
När är bästa tiden att så?

P1010575.JPG

Fera
Du vet vem manmman är men inte pappan.
Ophelia
Det kan bli vad som helst om pollineringen inte sköts under kontrollerade former yes.gif

Jag skulle så utomhus efter fröna mognat och låtit naturen själv tagit hand om detta. Primulafrön brukar vara ljusgroende.

Vilken vacker primula du har fotat wub.gif
mamamaggan
Har sått gullvivor i flera år och gör det ute frampå höstkanten. De vill ha en köldperiod för att gro. I år satte jag i mina pallkragar och resultatet är över förväntan. Har bara den gula sorten så de jag sår blir gula de med.
Monarda
Vilken bra idé med pallkragen! Det ska jag ha i åtanke till hösten. tummenupp.gif Är det så att du vill ha fröer med andra färger, vad det nu kan bli, så kan du väl höra av dig så skickar jag fram emot höstkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon