Vesna
Hej,

Jag köpte och planterade ner en vitbrokig kornell i september. Busken i sig var jätteliten och de enda rejälare grenarna som fanns har blivit svarta i botten och döda i toppen. Vad beror detta på? Den kan ju inte ha frusit under denna milda vinter och de ska ju dessutom klara upp till zon 7. Har jag köpt en sjuk planta? Kan den smitta andra buskar isf? Bör jag och kan jag returnera den tros? Jag har ju lappen kvar på busken och troligtvis finns krukan i förrådet, men inte kvitto sad.gif Kan inte hitta det. Vad ska jag göra?

Vad kan det vara för fel och vad ska jag göra?
bikiv
Precis så beter sig min Kornell! Men den är en gammal buske som klipptes ner radikalt förra året, den var så risig och hade så fula toppar. I år blir det igen fula, svarta toppar och dåligt med blad. Den ser inte alls frisk ut!

Någon speciell Kornellsjuka kanske? Den kan inte ha frusit här heller, zon 3 -4.

Jag har andra buskar runt kornellen men dom växer och blir frodiga så någon "smitta" tror jag inte på.

Undrar också vad det beror på?
Eva 33c
Ja det är en speciell kornellsjuka, något slag av svampangrepp tror jag. Jag har en korallkornellhäck sedan många år och den blir sådär också bitvis. Jag blev varnad för detta av den lokala handelsträdgården när jag beställde den, men jag ville inte tro dem...
Jag klipper bort, det sprider sig inte till andra arter. Sjukdomen ("grendöd") började visst i södra Sverige men har krypit norröver. Jag har inte läst att det går att bota.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon