Full version: Gurka i växthus
Inge J
Jag är ny för i år inom detta med att ha växthus.
Stämmer det att man bara ska spara ett gurkämne i varje bladveck? Det kommer ju upp till tre på vissa ställen.
Hoppas på svar.
Inge J
Fenja
*skickar upp frågan*
Mvh
Fenja
Eva 33c
Ska och ska...
Ibland har jag tagit bort det första gurkämnat på en planta. Det som kan hända är att om plantan är liten och inte har så stort rotsystem än så kan utvecklandet av en frukt ta all kraft så att den stannar i tillväxt tills gurkan är klar, sen börjar den växa igen. Om man tar bort den/de första gurkämnena så kan den satsa på tillväxt och sedan orka bära fram flera frukter åt gången. Även om man får vänta lite längre på första gurkan lönar det sig ofta i längen. Ofta fixar gurkan detta på egen hand genom att helt enkelt låta en del gurkämnena gulna och torka in ifall den inte är stor nog. Så det är lite en avvägning vad man tror att den klarar. Har man mer än en planta kan man ju testa olika varianter och se vad som gav bäst resultat så småningom.
Mina gurkor har minst en vecka kvar innan de får flytta till växthuset ens. De står inne under lysrör så länge och har inte kommit till blomstadiet än. Men de växer fin fint. tummenupp.gif
Jonas70
Jag har redan skördat rätt många gurkor, både i växthuset och i arbetsrummet där jag drivit upp dem. Varma dagar som det den senaste tiden varit i Skåne så växer det så det knakar.
Eva 33c
CITAT (Jonas70 @ 31-05-2007, 14:52) *
Jag har redan skördat rätt många gurkor, både i växthuset och i arbetsrummet där jag drivit upp dem.

Ja ja skryt lagom flirting.gif
Mitt växthus är tyvärr inte tillräckligt varmt för gurkorna riktigt än....
Inge J
Tack för svaren.
Jag har precis kommit in från trädgården. Kvällens jobb var att göra ställning och lägga nät över jordgubbarna. Kanske blir det några till midsommar. Plantorna är helt översållade med blommor och kart.
Inge J bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon