Full version: Knölklockor
mrsgreen
JAg har en radhusplätt med gemensama rabatter med grannarna, nu har vi Knölklockor som ogräs.
Jag har rensat min sida hur noggrant som helst, bytt jord osv men iom att mina grannar inte är lika flitiga rensare så kommer ju denna plåga alltid tillbaka till mina sidor.
Nu har jag tröttnat!!
Jag funderar på att lägga ner min blomverkamhet och bara rikta in mig på mina pioner och rosor.
Slänga täckbark över resten. Men hur tjockt ska det vara med täckbark och hur gör jag när jag vill gödsla rosorna och buskarna??
Kan jag gör på nåt annat sätt??
Ideer??
Eva 33c
Knölklockan är mitt värsta ogräs. Dock har jag förlänge sedan gett upp ideén om att bli av med den. Jag har en ganska stor tomt och den finns överallt, i rabatter i gräsmattan i grusgången osv. Rötterna sitter ju otroligt djupt och kan skjuta nya skott genom det mesta. Dessutom får den ju tusentals frön. Så även om du täcker ordentligt kommer fröna från grannens plantor att etablera sig uppifrån sas. Men det kommer att minska problemet i allafall, och småplantor är lättare att rensa bort. Själv täckte jag en gång med blöta tidningar och kompostflis, och det höll ju undan invasionen lite, i allafall första året.
Hur gör jag då? Jo jag rensar varje år i rabatterna, det tar några år innan fröplantorna bildat den där jättedjupa tjocka roten och de blommar inte förrän då. På detta sätt hålls den tillbaka och konkurerar inte ut mina plantor. Att rensa under vresroshäcken är alldeles för smärtsamt (=taggigt) men jag tar en del och ser till att plocka av "alla" blommor. Nu när jag känner igen småbladen kan man ju rensa tidigt.
Så vi samexisterar knölklockan och jag, att utrotningskrig skulle ta för mycket tid och kraft. (Jag provade t o m Round Up en gång, men insåg att det skulle behövas stooora mängder för att nå resultat. Visst gulnade och dog plantorna jag sprutat på, men de kom igen senare på säsongen.) Den är ju ändå inte som kirskål (som jag inte har) så att den kväver allt i sin väg. Har man bara accepterat att den alltid kommer att finnas så går det bra att odla växter ändå.
Fast någon annan här kanske har lyckats bättre.
mrsgreen
CITAT (mrsgreen @ 30-05-2007, 23:52) *
Jag funderar på att lägga ner min blomverkamhet och bara rikta in mig på mina pioner och rosor.
Slänga täckbark över resten. Men hur tjockt ska det vara med täckbark och hur gör jag när jag vill gödsla rosorna och buskarna??

Ingen som vet hur tjock täckbarklagret ska vara??
Pia L
Jag skulle rekomendera flera lager våta tidningar OCH marktäckduk innan du lägger dit barken. jag tror inte att det räcker med bara barken ialla fall.
Eva 33c
Om du ska kväva knölklockan med täckbark blir lagret så tjockt att även pioner och rosor kommer att misstycka. Bara bark räcker helt enkelt inte, med tidningar under funkar det som sagt en tid. Men tidningarna förmultnar så småningom (så gör även barken) och då kommer de igen. Så man får göra om täckningen med jämna mellanrum. Problemet är ju att du har växter som du vill ha kvar, och då bör du knappast täcka med mer än 10cm bark annars blir nog i allafall pionerna lessna, de vill ju inte hamna för långt under ytan. Men du kommer att få fröplantor i barken med tiden eftersom den förmultnar. Ska du ta död på knölklockan helt ska du egentligen ta bort de växter du vill ha kvar, och sedan täcka med svart plast i minst 2 säsonger, då borde de ha dött. Men frön kommer alltid att vara i omlopp...
mrsgreen
Suck...jag gillar verkligen inte detta.
Jag har fibro så jag orkar inte hålla på att tokrensa ideligen. sad.gif
Inte vill jag göra gräsmatta av plätten heller.

Snöflinga
Det verkar ju hopplöst sad.gif Vore jag som du så skulle jag låta det vara en renodlad knölklockerabatt tongue.gif Är de inte ganska vackra när de blommar confused.gif
ninnisky
Jag tycker också att de är ganska vackra - men å andra sidan har jag inte några heller så det går ju bra att säga så yes.gif
Funderar på om det skulle vara något att "plantera" på landet - skogstomt - där det mesta annars äts upp av rådjur och älg unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon