Gillan
Jo, jag förstår att vissa av er drar på munnen när jag säger att jag är konfunderad flirting.gif

Men, nu är det så att jag trodde mig förstått, att småblommig Änglatrumpet, inte är Änglatrumpet!! Utan är Acnistus australis , eller Iochroma australe , på svenska kallad Klockviolbuske.

Eller är det så att det faktiskt finns småblommig Änglatrumpet/Brugmansia också!!!!

Jag var nämligen till Coop Forum i går kväll och hittade Änglatrumpet/Brugmansia, småblommig, lila!!!...........Pyttsan tänkte jag! Försök inte lura mig nu, det går jag inte på slap.gif ............gick alltså därifrån utan att köpa den wacko.gif ....................men, hur tänker jag !!!! Varför inte köpa och testa...............och se vad det blir för nåt dunno.gif .................Såååå, förhoppningsvis ringer telefonen om en stund och säger att den är inköpt av den käraste hälften på väg till jobbet tummenupp.gif ...............visserligen är jag fortfarande konfunderad, men måste ju leva upp till min devis på nåt sätt................Ni vet, de där som aldrig misslyckas............... whistling.gif
titti49zon6
Hihi Gillan, nu får du tävla med Lady Hamilton och Maggan bravo.gif
det är nog en Iochroma australis du har sett, synd att affärerna säljer växter under fel namn thumbdown.gif
Jag har kollat i boken om änglatrumpeter och det finns ingen småblommig lila
Eva 33c
Ja jag blev också konfunderad g.gif
Har googlat lite och tror som Titti. Brugmansia arborea kallas visserligen för "liten" änglatrumpet, men lila tror jag inte finns och jag tror inte "liten" syftar på blomstorleken, eller..?
Lady Hamilton
Gilla KÖP!!! Även vi är nyfikna nu!!! angel_not.gif
Gillan
Japp!Fast telefonsamtalet fick jag göra själv, men nu är den inköpt i alla fall. Ska bli jättespännande att se vad det blir tummenupp.gif . Tror jag ska ta en bild på enbart etiketten när den kommer hem. Bara för att bevisa för mig själv vad det är att "det sägs" att jag köpt coolgleam.gif ................återkommer när det finns nåt att visa...............men visst är det spännande tummenupp.gif yahoo.gif
Alba
Skavkulla säljer den under rubriken Brugmansia som småblommig men säger i texten att egentligen är den ingen änglatrumpet men tillhör samma släkt----på vissa håll kallas den violbuske.

Gillan
CITAT (Alba @ 31-05-2007, 10:41) *
Skavkulla säljer den under rubriken Brugmansia som småblommig men säger i texten att egentligen är den ingen änglatrumpet men tillhör samma släkt----på vissa håll kallas den violbuske.

Jätteintressant Alba! Så kan jag inte påminna mig att det stod på " lappen på krukan jag såg", men det får jag veta när den kommer hem i kväll tummenupp.gif ...........jag är jättenyfiken på hur detta kommer att utveckla sig..............är det en Ängel, eller inte? giggle.gif
Betty
CITAT (Gillan @ 31-05-2007, 08:41) *
Jag var nämligen till Coop Forum i går kväll och hittade Änglatrumpet/Brugmansia, småblommig, lila!!!...........Pyttsan tänkte jag! Försök inte lura mig nu, det går jag inte på slap.gif ............gick alltså därifrån utan att köpa den wacko.gif ....................men, hur tänker jag !!!! Varför inte köpa och testa...............och se vad det blir för nåt dunno.gif .................

Blommade den? Om inte, så finns det en risk att det är en felmärkt Datura (spikklubba)
Såna felmärkningar förekommer rätt ofta på Coop Stormarknad här i Luleå i alla fall...
Gillan
Nej Betty!, det var absolut ingen "spikklubba/datura" Det tror jag mig kunna se på blaverket tummenupp.gif , men jag tänker definitivt hålla er uppdaterade vad det är tummenupp.gif
Dealer
CITAT (Gillan @ 31-05-2007, 10:28) *
Tror jag ska ta en bild på enbart etiketten när den kommer hem. Bara för att bevisa för mig själv vad det är att "det sägs" att jag köpt coolgleam.gif

Här kommer bildbeviset. Ja det är en Brugmansia Änglatrumpet rtfm.gif enligt Skavkulla.

[attachment=3502:100_2781.JPG]

Eller vet de inte vad de håller på med blink.gif

[attachment=3501:100_2782.JPG]
Eva 33c
CITAT (Dealer @ 31-05-2007, 18:28) *
Eller vet de inte vad de håller på med blink.gif

Jo det vet nog, men de talar inte om det. Jag hittade deras hemsida Skavkulla Handelsträdgård
och följer man länken till deras sortiment hittar man denna bild och information:
Småblommig lila
Lite ojuste att inte informera om rätt vetenskapligt namn på etiketten. Men det blir säkert en fin blomma ändå. smile.gif
Gillan
Tack för energin du lagt ner Eva, men inte nog med att jag tycker de ä osjyssta mot oss konsumenter och ger missledande information. Det är igentligen ingen Änglatrumpet!! Frågan är, vad det egentligen är!?..............lös den om ni kan..........hihi................förlåt, kunde inte låta bli giggle.gif ( hoppas ni ser vad jag/vi ser flirting.gif )
Eva 33c
Nu är de jag som är konfunderad... confused.gif
Kn det var Englatrumpet - "En gla' trumpet" a0a.gif
Alba
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gillan
rotfl.gif rotfl.gif näääääääää, men visst har det med stavningen att göra. Obs!!! Det är bara en liten petitess. Och det var en som gissade rätt i går kväll tummenupp.gif . Kan du inte skriva det här också..............?
titti49zon6
Vill bara säga att det tog tre timmar i går kväll innan rätt svar kom sweatingbullets.gif
och alla på chatten höll på att bli vansinniga -cry-.gif .......innan rätt svar kom
hade aldrig kunnat gissa det själv wacko.gif men den som gisssade rätt är värd en stor bravo.gif och blomma.gif
Gillan sa hela tiden rtfm.gif vi svarade nono.gif men vi hade rätt kul iallafall
Tack för det Gillan
Dealer
Ja så är det. Det är igentligen ingen änglatrumpet, men frågan är vad det egentilgen är wink.gif confused.gif flirting.gif
titti49zon6
yahoo.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif
Gillan
CITAT (titti49zon6 @ 01-06-2007, 17:52) *
Vill bara säga att det tog tre timmar i går kväll innan rätt svar kom sweatingbullets.gif
och alla på chatten höll på att bli vansinniga -cry-.gif .......innan rätt svar kom
hade aldrig kunnat gissa det själv wacko.gif men den som gisssade rätt är värd en stor bravo.gif och blomma.gif
Gillan sa hela tiden rtfm.gif vi svarade nono.gif men vi hade rätt kul iallafall
Tack för det Gillan

Visst var det kul så länge det varade giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon