Full version: Humla?
Piccante
Detta är väl ändå en humla eller? Hittar ingen i mina böcker som ser lika dan ut. Många arter har tvärt om, orange bakdel men inte svart bak och orange/rödbrunt band på ryggen. Nu har vi ganska många humlor, kanske inte har med alla i böckerna eller kan det vara en avvikande färgform? Tycker den ser ganska liten och tanig ut jämfört med de andra humlorna. Någon som vet vilken art det är?

Lars-Olof Arvids
Jag är ju ingen expert, men tycker att den ser lite för långsmal ut för att vara en humla. Skulle snarare gissa på något bi. Sandbi (Andrena) kan vara ett förslag i väntan på Ruda.

Olle
Gossen Ruda
Inget dumt förslag. Bakkroppen syns lite dåligt men jag sätter en 50-öring på Andrena haemorrhoa. Hona.
Airamya
Jag sätter emot din 50-öring, Rudan! Jag tror det är en förklädd flodhäst.

(Jag kanske borde krypa tillbaks till sängen?)
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2007, 08:38) *
Inget dumt förslag. Bakkroppen syns lite dåligt men jag sätter en 50-öring på Andrena haemorrhoa. Hona.

Och den skall tydligen heta rävsandbi, och det låter väl som ett bra namn.
Piccante
CITAT (Airamya @ 31-05-2007, 09:43) *
Jag sätter emot din 50-öring, Rudan! Jag tror det är en förklädd flodhäst.

(Jag kanske borde krypa tillbaks till sängen?)

Tänk vilka kraftiga maskrosor det finns som orkar bära upp en flodhäst fear.gif

Olle och Ruda tack för de mindre kontroversiella förslagen. Bakkroppen är svart såg jag på ett annat foto av samma bi. Den får heta hona av Andrena haemorrhoa hädanefter i mitt album. Tack för hjälpen smile.gif
Gossen Ruda
Det som mest utmärker A. haemorrhoa är att bakkroppsspetsen är röd vilket tyvärr inte framgår av bilden. Naj, naj, ingen flodhäst för det finns ingen tandemcykel på bilden.

(För den som inte känner till dom sjuka skämten som florerade för några decennier sen så kommer ett här:
Hur vet man att det är en flodhäst i kylskåpet?
Det står en röd tamdem utanför!)
amaira
giggle.gif
Airamya
Ingen röd tandem där, nej.... Ser ut som jag är skyldig dig 50 öre då, Ruda...
[attachment=3525:th_Smash...Smiley_1.gif]
Gossen Ruda
Vi reglerar denna enorma skuld om och när vi träffas. Ett annat sjukt skämt: Hur vet man att det varit en elefant i kylskåpet? Det är fotspår i smöret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon