Full version: lecakulor i hinkar
katah
Jag har trägolv i mitt växthus och odlar därför i hinkar utan bottenhål.
Jag har haft ca. 1 liter lecakulor på botten i stället.
Under sommaren kommer jag att ha gardenas bevattningssystem där man skan reglera vattenmägden / dygn.
Vi kommer att vara bortresta 1-2 veckor i sträck under sommaren.

Det börjar bli tok för mycke leca-kulor på trädgårdslandet dit jag tömmer mina 50 hinkar varje höst.
En del av kulorna kan man återanvända nästa år, men det blir som sagt mer och mer leca bland morötterna.

Tror ni att jag kan skippa leca-kulor eller finns det någon alternativ till dom ?
Jag har även funderat att sy påsar av myggnät/ liknande material för att hålla lecakulor för sig och bara kunna skölja av dom på hösten och sedan återanvända till våren igen.

Vad tror ni?
Eva 33c
CITAT (katah @ 31-05-2007, 09:43) *
Jag har även funderat att sy påsar av myggnät/ liknande material för att hålla lecakulor för sig och bara kunna skölja av dom på hösten och sedan återanvända till våren igen.
Vad tror ni?

Tycker absolut du ska satsa på återvinning. Ta tex lite odlingsväv (fiberduk) och gör ett "knyte" som du fyller med leca. Sno ihop det med gummisnodd eller ståltråd eller vadsomhelst. Eller kanske inte ens det behövs om man lägger knytet upp och ner. Jag har någonkruka där jag lagt en bit bevattningsmatta mellan lecan och jorden, tillräckligt stor för att vikas ner runt om kulorna. Det räcker bra, på hösten har ju som regel rötterna vävt ihop all jord så det är lätta separera jord och leca.
Jonas70
Har du inget hål i hinkarna så tycker jag det ska fortsätta vara lecakulor i hinkarna. Jag tror du själv är lösningen på spåren med att separera lecan från jorden med hjälp av någon duk.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan lätt separera lecakulorna från jorden genom att stoppa dem i nylonstrumpor eller strumpbyxor.
rosita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-05-2007, 18:15) *
Man kan lätt separera lecakulorna från jorden genom att stoppa dem i nylonstrumpor eller strumpbyxor.

Det kallar jag återvinning! Bra Åsa! bravo.gif
katah
Bra Åsa! Det var ju kolossalt bra och enkelt, ska köpas... ideén!
vickeva
Jag brukar lägga uppochnervända plastkrukor i botten på krukorna, det är också jättebra.
Cassandra
Eller skärvor från gamla keramikkrukor...
katah
Om jag hittade myggnät rullen ??? Har vi slängt den ???

Jag löste läget igår med en bit av markväv på de sista 14 hinkar.
Jag hävade lecakulor på botten, lade på en stor bit duk som räkte nästan upp till kanten och sedan kogödsel på.

Måste komma ihåg att sy ihop riktiga påsar under vintern!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon