Full version: Gödning, tomater
Cilla999
Hej

Undrar vilken sorts gödning tomater helst vill ha? Jag har flytande blåkorn, som dom fått med vattningen en gång i veckan, men när jag tittar på flaskan, tycker jag att det mest verkar vara för blommor??

Anledningen till att jag frågar är att bladen nertill på några av mina tomatplantor börjar gulna, och få vita/gula fläckar. Jag kan inte se ngn ohyra, så jag antar att det kanske har ngt med näringen att göra??
Jonas70
Hur står dina tomater planterade? Jodbädd, kruka eller hink? Hur stora är krukorna/hinkarna om du odlar i sådana?
kricke1
CITAT (Jonas70 @ 31-05-2007, 14:53) *
Hur står dina tomater planterade? Jodbädd, kruka eller hink? Hur stora är krukorna/hinkarna om du odlar i sådana?

koskit vill dom ha smile.gif
Cilla999
Hej.

Mina tomater är nyligen omplanterade till hinkar, några i 20-liters, några i 12-liters. Den som har gula fläckar står i en 20-liters.

Ang ko-skit, så har jag hört att det skall man INTE ge!?! för då får man mest blad, och lite frukt? Ja, jag vet inte.... confused.gif
Cilla999
Lägger in några bilder, så får ni se hur det ser ut.....

Växthuset 052.jpg

Växthuset 048.jpg

Växthuset 049.jpg

Växthuset 050.jpg

rosita
Jag sätter alltid mina tomatplantor i kogödsel på påse och jag får jättemycket tomater. Sen vattnar jag med guldvatten (= 1 del urin + 9 delar vatten) och emellanåt lägger jag gräsklipp runt plantan. Det tycker jag funkar bra och dessutom är det naturlig gödsel istället för konstgödsel (blåkorn).
mamamaggan
Ursäkta om jag kapar tråd men undrar hur ska jag gödsla mina tomater när jag ska ha dem i kruka ? Ska sätta dem i stora krukor nästa vecka. Ska jag blanda i koskit i jorden ?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Cilla999 @ 31-05-2007, 20:23) *
Lägger in några bilder, så får ni se hur det ser ut.....

Växthuset 052.jpg

Växthuset 048.jpg

Växthuset 049.jpg

Växthuset 050.jpg

Jag tycker att det ser ut som om plantorna satt något för länge i liten kruka och att plantorna hade lite ont om närin, då suger plantan ut näringen ur de äldsta bladen (som sitter längst ner) som börjar bli för gamla, för att försörja de nya bladen, inget att bry sig om och man brukar få plocka bort gamla utslitna blad allteftersom plantan växer.

CITAT (mamamaggan @ 01-06-2007, 13:17) *
Ursäkta om jag kapar tråd men undrar hur ska jag gödsla mina tomater när jag ska ha dem i kruka ? Ska sätta dem i stora krukor nästa vecka. Ska jag blanda i koskit i jorden ?

Är det sån där billig koskit 4-5 säckar á 100kr så är den inte speciellt näringsrik och det är inte 100% koskit i de påsarna det ska nog mera ses som lite mer näringsrik plantjord så använder man sån kan man plantera i ren koskit.

Efter plantering i näringsrik jord kan man vänta flera veckor med gödningen och sedan kan man börja vattna med gödning, det går bra med både köpt och hemtillverkad gödning. Många tycker dock att ekologisk gödning ger mer smakrika tomatfrukter än när man använder konstgödning.
Cilla999
"Jag tycker att det ser ut som om plantorna satt något för länge i liten kruka och att plantorna hade lite ont om närin, då suger plantan ut näringen ur de äldsta bladen (som sitter längst ner) som börjar bli för gamla, för att försörja de nya bladen, inget att bry sig om och man brukar få plocka bort gamla utslitna blad allteftersom plantan växer.
"

Hej Åsa.

Det kan vara en trolig förklaring. De stod i 1-liters (ca) krukor tills alldels nyligen. Tack för svar. Skall för övrigt fundera på det där med guldvatten, får väl ställa in en hink på toa, och be familjen göra sitt däri... giggle.gif
Jonas70
CITAT (Cilla999 @ 01-06-2007, 14:27) *
"Jag tycker att det ser ut som om plantorna satt något för länge i liten kruka och att plantorna hade lite ont om närin, då suger plantan ut näringen ur de äldsta bladen (som sitter längst ner) som börjar bli för gamla, för att försörja de nya bladen, inget att bry sig om och man brukar få plocka bort gamla utslitna blad allteftersom plantan växer.
"

Hej Åsa.

Det kan vara en trolig förklaring. De stod i 1-liters (ca) krukor tills alldels nyligen. Tack för svar. Skall för övrigt fundera på det där med guldvatten, får väl ställa in en hink på toa, och be familjen göra sitt däri... giggle.gif

Eller varför inte ställa in krukorna på toa så kan de ju uträtta sina behov direkt där i... flirting.gif

Jag har i alla fall hört att man ska satsa på näring med lite mindre kväve (N) än vanligt och satsa mer på fosfor(P)- och Kalium(K)rika gödningstyper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon