Charlotta
Jag är ganska säker på att det är den här löken jag har i mängder på min kolonilott. Den får gröna blad som halvligger under större delen av våren, i täta tuvor, i mina rabatter. Ungefär nu blommar de med små vita, anspråkslösa blommor, men blommorna uppväger inte vårens gröna tufsiga blad som bara är ivägen utan att vara fina, så nu ska de bort.

Är de så ovanliga som artikeln säger?

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacinth...it/orniumb.html

Charlotta
Fenja
Jag tror nog att artikeln stämmer, de brukar inte fara med osanning. Men visst är de lite trista, tycker jag med wink.gif Jag har klämt in mina mellan tidigare lökväxter och perenner så ser man inte bladen av lökarna så himla tydligt. Sedan är de faktiskt utmärkta marktäckare under buskar och så.
Mvh
Fenja
Ewa L
Jag har precis hjälpt en granne med att identifiera dem och som tack skulle jag få en.

Jag tyckte den var jättesöt, speciellt när den inte är helt utslagen utan lite "randig". Nåja, jag tror den kommer att platsa perfekt i min månskensrabatt, där har jag mängder av växter som kan dölja ev. fula blad.
Gåsis
Och jag har sökt den sedan förra året och äntligen fått tag i den. Det var väl rackarns om den inte skulle passa någonstans. Jag tycker blommorna är så jättesöta nämligen.

/Åsa
Gossen Ruda
Jag håller på att prova om den fungerar som marktäckare i min liljerabatt tillsammans med guldlök. Jag tycker också blommorna är fina även om bladen inte är en höjdare när dom vissnar. Fina fotografier i den Virtuella floran, undrar vem som tagit dom? (skryt, skryt) rolleyes.gif whist.gif
Blomstertanten
Både morgonstjärna och aftonstjärna är underbart vackra.
Speciellt i en skuggrabatt ! biggrin.gif Jag kan aldrig få för många av dom !
ingrid fuxwall
Undrar om det inte är sådan jag har och de är ljuvligt vackra.

ingrid
Alexander-VG-zon3
jag har med dom överallt tycker blommorna är fina så jag låter dom vara där dom vill
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2007, 09:06) *
Fina fotografier i den Virtuella floran, undrar vem som tagit dom? (skryt, skryt) rolleyes.gif whist.gif

Det var just den snygga bilden jag lånade en timme för att visa för min granne. Sedan förstörde jag bilden. Då har jag väl inte gjort något fel? crying.gif
För vacker var bilden!!! Duktig fotograf tydligen, undrar vem det kan vara... flirting.gif
Gossen Ruda
Tyvärr tar dom inte emot mer fotografier från externa fotografer till floran, det har blivit trassel med upphovsrätten. Misstänker att någon eller några skickat in knyckta bilder, ett oskick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon