CITAT (*Digitalis* @ 31-05-2007, 18:43)

Tack för svaret! Det är skyddat läge i zon 1. Bädden kan jag ordna väldigt generöst, bevattningen likaså. Hur mycket rötter jag får med återstår att se... Hjälper det till om man är generös med gödningen också?
Funkar det månne att staga upp topparna och på så vis skynda på tillväxten, även med syrénskott? Jag har lagt märke till (i år) att både mitt citronträd och mitt ginko bilobaträd drar iväg lite extra på längden sen jag stöttade upp de något veka topparna.
Japp, det hjälper att vattna, men den enda gödning jag rekommenderar i början är brunnen ko-, häst- eller fårgödsel och detta främst som jordförbättring. Att omplantera buskar och träd är lite som att dra upp sticklingar eller frön - man gödslar först senare när de kommit igång, och det är förvånansvärt hur mycket bättre många nyetableringar tar sig när jorden är lite sandblandad och inte så gödslad alls.
För att påskynda etableringen ytterligare kan du skära in de grövre rötterna, de som är svslitna och de som är grova utan att ha finrötter. Då bildas snabbare nya finrötter.
Liten varning för att hålla stöd för en Ginko - som du observeerat sätter den då ännu mer fart på höjden. Den utvecklar också inte den stadga som den behöver sedan när stödet släpps. Ginko brukar man få göra lite tvärsom med, den vill gärna spruta på med ett alltför svagt toppskott, och inte sällan får man avlasta eller korta det så att det ska hålla.
det är ingen fördel att stötta syréntoppar heller, man vill ju att de ska bli täta. Däremot ska man sätta stöd så att inte rötterna svajar i jorden så länge de är nysatta, och om det blåser kraftigt där man planterar.