*Digitalis*
Gör en ny tråd med frågan istället! Om jag tar rotskott från min syrén (vit, fantastiskt start väldoftande, gammal) och de är ca 50 cm långa (pinnar). Hur lång tid tar det innan de är åtminstone ett par meter höga och mer buskiga? Jag funderar nämligen på att sätta rotskott längs ena sidan på vårt trädäck, in mot den värsta grannen, och vill såklart helst ha höga buskiga insynsskydd. Om det tar väldigt lång tid för syrénskotten att växa till sig så får vi kanske fundera på en annan lösning.
Cilla
Det beror på hur mycket rötter du får med rotskotten, hur generös du är med växtbädden för dem och hur mycket du vattnar de första åren och var i landet detta gäller...

Har man perfekta förhållanden kan man få upp 50 cm till 2 meter på 3-4 år. Har man dåliga förutsättningar får man inte upp dem alls, eller så tar det 10 år...

Rikligt förgrenad och tät brukar ta några ytterligare år. Det är bra att sätta skotten lite i zig zag och inte i en rät rad om man vill ha en yvigare tillväxt snabbt. Så här

x............x...........x...........x...........x
.......x............x..........x...........x
*Digitalis*
Tack för svaret! Det är skyddat läge i zon 1. Bädden kan jag ordna väldigt generöst, bevattningen likaså. Hur mycket rötter jag får med återstår att se... Hjälper det till om man är generös med gödningen också?

Funkar det månne att staga upp topparna och på så vis skynda på tillväxten, även med syrénskott? Jag har lagt märke till (i år) att både mitt citronträd och mitt ginko bilobaträd drar iväg lite extra på längden sen jag stöttade upp de något veka topparna.
Hannele
Syrenskott står stilla ett par år, innan den komme rigång, helt normalt.
Cilla
CITAT (*Digitalis* @ 31-05-2007, 18:43) *
Tack för svaret! Det är skyddat läge i zon 1. Bädden kan jag ordna väldigt generöst, bevattningen likaså. Hur mycket rötter jag får med återstår att se... Hjälper det till om man är generös med gödningen också?

Funkar det månne att staga upp topparna och på så vis skynda på tillväxten, även med syrénskott? Jag har lagt märke till (i år) att både mitt citronträd och mitt ginko bilobaträd drar iväg lite extra på längden sen jag stöttade upp de något veka topparna.

Japp, det hjälper att vattna, men den enda gödning jag rekommenderar i början är brunnen ko-, häst- eller fårgödsel och detta främst som jordförbättring. Att omplantera buskar och träd är lite som att dra upp sticklingar eller frön - man gödslar först senare när de kommit igång, och det är förvånansvärt hur mycket bättre många nyetableringar tar sig när jorden är lite sandblandad och inte så gödslad alls.

För att påskynda etableringen ytterligare kan du skära in de grövre rötterna, de som är svslitna och de som är grova utan att ha finrötter. Då bildas snabbare nya finrötter.

Liten varning för att hålla stöd för en Ginko - som du observeerat sätter den då ännu mer fart på höjden. Den utvecklar också inte den stadga som den behöver sedan när stödet släpps. Ginko brukar man få göra lite tvärsom med, den vill gärna spruta på med ett alltför svagt toppskott, och inte sällan får man avlasta eller korta det så att det ska hålla.

det är ingen fördel att stötta syréntoppar heller, man vill ju att de ska bli täta. Däremot ska man sätta stöd så att inte rötterna svajar i jorden så länge de är nysatta, och om det blåser kraftigt där man planterar.
*Digitalis*
Jättetack för svaret Cilla!

Mitt lilla Ginkoträd är faktiskt en frisläppt bonsai som jag fick av en moster när jag fyllde 30. Jag kände att jag dels inte hade tid/energi/intresse nog att sköta en bonsai och dels tyckte jag synd om det vackra miniträdet, så jag klippte av alla hemska ståltrådar och planterade det i en vanlig liten kruka. Har planterat om ett par gånger sedan dess, tredje gången skedde i vår, efter att jag hittat en massa matnyttig info om Ginko Biloba på nätet! Nu när jag lärt mig att de vill ha mycket vatten och näring och uppenbarligen tål en hel del "misshandel", så vårdar jag mitt träd ömt. Miniträdet på ynka 1 dm har vuxit upp till 85 cm, kraftig och välgrenad! Men det hade nog gått fortare om jag hittat infon tidigare...

Vi får se hur det blir med ev syrénskott och insynsskydd just på det stället, vi har inte bestämt oss än. Däremot kommer jag att ta till mig råden och använda dem på ett annat ställe på tomten, där det inte gör något att det tar lite tid innan skotten vuxit upp. Tack än en gång!
Cilla
Trevligt att höra om en "frisläppt" Ginko... Lycka till med den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon