Full version: Vad tänka på?
ashe10
Hallå!

Jag tänkte göra en rabatt längs med husväggen på framsidan och ha blommor i en eller två rader. Jag är en komplett planteringsrookie och har ingen aning om hur jag ska gå till väga eller vad jag ska tänka på. Är det bara att gräva en rad och fylla med jord och plantera eller bör man gräva ner någon form av låda?
Jag vill ha livskraftiga växter med blommor som är lättskötta och blommar länge...hehe är jag orealistisk? I övriga har jag inte så mycket krav eller önskemål bara det är vackert och somrigt. Mina föräldrar hade en gång i tiden gula blommor i långa stjälkar som doftade underbart, men som tydligen var ogräs!? Någon som känner till vad det kan vara?
Tacksam för alla tips!!

Soliga hälsningar

Åsa
Malvia
Man ska undvika att ha rabatter längs med huset p.g.a. fuktskador.
Men ca 60 cm ut kan du göra rabatten.

Satsa på perenner, besök plantskolor nu, läs trädgårdsböcker och försök få en rabatt som blommar från mars till oktober.

Sommarblommor kan du ha i krukor.

Förresten, välkommen hit ska jag säga!
Margith
Titta på det tänkta stället för rabatten, titta sen upp. Ser du att taket sticker ut en bit från huset? Det innebär att närmast husväggen kommer det inget regn, du måste vattna! Och att hälla vatten mot husgrunden hela sommaren igenom är ingen höjdare. Har huset källare blir det ännu värre.
Ett tips kan vara att lägga en rad vanliga trädgårdsplattor närmast huset, eller grus. Väljer du grus, så lägg markduk under först.
Gräv sedan rabatten, djupet beror på vad du tänker plantera, men 50 cm djupt är OK för det mesta.
Jag säger gräv rabatten så bred att du åtminstone får in 2 växter i bredd. Att ställa växterna "på rad" ... äsch tycke och smak, men jag tror inte att du kommer att bli nöjd med den rabatten.
Vilka växter är svårare att råda om. Lättskött och blommar länge, ja det är perenner du ska ha. Vilka handlar väl i första hand om vilka du tycker om, men även om var du bor.
Malvia tycker att du ska satsa på blommor som är fina från mars till oktober. Jag har inte de kraven. I mars har jag fortfarande 2 meter snö och i oktober har jag, vanligtvis inte snö, men det har varit åtskilliga nätter med -20 grader.... Så var du bor har betydelse biggrin.gif
Har du gräsmatta där idag? Har du funderat på kanten mellan rabatten och gräsmattan?

1-åriga sommarblommor är perfekt i rabatten, medan du funderar på vilka perenner du vill ha där wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon