Elisabeth P
Förra året hade jag problem med djur som åt upp mina prästkragar bl.a. Jag tror att det var vanliga bladlus, men de var oerhört svårt att bli av med. Finns det någon dunderkur som man kan förebygga med, eller åtminstonde blanda iordning och ha i beredskap vid första tecknet på angrepp?

Även mina änglar fick angrepp av något, men där var det bara bladen som blev uppätna. Vad kan det ha varit och hur förebygger jag att det sker i år igen? Är provadopinnar något att rekomendera?

Finns det växter som inte bladlus och andra skadedjur går på och som dessutom motverkar att de går på närliggande växter?

Alla små "huskurer" mot skadedjur är välkommna
Elisabeth P
Någon som har bra tips.
Jag har för mig att det ska vara effektivt att blanda såpa och t-sprit, men jag vet inte om jag minns rätt eller i vilken dos det bör vara?
Hur ofta sprutar man på detta i så fall?
Anna2
Recept på såp- och sprit blandning, som jag fick här för ett par veckor sedan var:
1 kork sprit
2 korkar såpa
1 liter vatten
Elisabeth P
Tack, då ska här blandas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon