Full version: Nu är det gjort!
Ina
Nu är det bara att vänta!
Jag har fyllt en balkonglåda med fuktig torv och petat ner delade champinjoner i torven. Jag kände mig lite fånig.... Skulle man placera "odlingen" svalt eller varmt? Jag har den i rumstemperatur så länge, vilket innebär mellan 15 och 20 grader i mitt hus nu på vintern.
Återkommer med rapport om vad som växer; mögel, champinjoner, mossa eller nåt' oidentifierbart! biggrin.gif
Caroline
Spännande!
Jag ser fram emot att få ta del av resultatet! Man kanske ska starta champinjonodling... rolleyes.gif Det är ju så dundergott med champinjoner, det skulle inte vara helt fel att kunna skörda i köket biggrin.gif

Hej svejs!
Fialotta
Hallå!
Ska bli kul att läsa hur det går med din svampodling,
det ser jag framemot med spänning rolleyes.gif
Kramisar och Lycka till nu!
Ina
Har inte börjat att lyfta på handduken för att tjuvkika redan, men jag kommer inte att kunna hålla mig länge... rolleyes.gif
Virgo
ojojojoj! ohmy.gif

Nu ligger jag efter! Har inte ens köpt champinjoner !
Måndag ska jag in till staden, så då blir det några övermogna!.
Berith
Vilken sort väljer ni då! Den vanliga vita eller...? blink.gif
KURT
Vid "traditionell" hobbyodling av champinjoner så ympar man med svampmycel . Om man gräver ner svamphattar så ympar man "bara" med sporer, det borde alltså ta betydligt längre tid eftersom sporerna först måste bilda mycel som sedan kan bilda frukkroppar.

http://www.svampodlarna.org/
Cilla
När jag odlade i låda skulle lådan stå varmt under groningstiden (då mycelen bildade fruktkroppar antar jag), och sedan kallare.

Cilla
Ina
1:a rapporten!
Inget har hänt i lådan! Hejdå!

Nä.... nu var jag spånig rolleyes.gif
Jag har använt vanliga vita champinjoner men man borde väl kunna använda bruna skogschampinjoner om man vill. De jag fick tag på var inte övermogna men jag hoppas att de sporar av sig snart ändå. Det ser lite löjligt ut med bitarna nedtryckta i torven.. som en extremt oaptitlig sallad ungefär. biggrin.gif Tror att jag skall ställa lådan uppe på kylskåpet där det är lite varmare. Förhoppningsvis går det lite snabbare då.
Hälsningar från katarIna
Christoffer
En gammal tråd, men hur blev resultatet?

Jag har köpt en sådan där champinjonsmycelbox, men trots att
det har gått 6 dagar i rumstemperatur, så sprider sig inte mycelet
till täckjorden över huvud taget.

Vad kan jag göra för fel?
skånepåg
Hoppas ni får resultat på det för det växer väl snabbt och championer e gott som tusan på grillen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon