Frösådde koriander för ett par månader sedan. Både på land och i kruka. Ett par krukor hade jag ute och ett par inne för att åtminstone någon skulle ta sig. Alla tog sig men de som växte i krukor inne (står ute sedan ca två veckor sedan) är avsevärt större än de andra. Nu börjar jag fundera på vad och hur jag gör med dom. Tips?
/Nik
Louise i Göteborg
26-06-2003, 08:14
Korinder finns numer i olika sorter.
Den klassiska koriandern är bladig på försommaren och går sedan i frö, dvs man får mer frökrydda änn bladkrydda. Är det denna du har så skörda allt du kan och frys in (om du vill ha bladen alltså).
En modernare selektion säljs som bladkoriander och är trögare med att gå i frö. Om det är denna du har kan du ta det lungt och skörda alteftersom.
I båga fallen bör man ju spara såpass till frösättning att man får den kryddan också plus nästa års utsäde.
Då är det nog den första varianten jag har för de krukorna som stod inne i början ser ut att få någon slags blomma i toppen. De är nu 30-40cm höga. Verkar det riktigt?
Susanne i Linköping
26-06-2003, 15:07
Det stämmer säkert, mina (självsådda ute, från fjolårsplantorna) har just börjat blomma och de är ungefär så höga som du säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.