Aries
Håller ju på och bygger en trädgård från grunden. Tanken är att det ska vara gammal stil, grönt och lummigt. Fast också nyare växter är välkomna om de passar in. Gillar inte barrväxter, mer än de tallar och granar vi har i skogen. Annars tycker jag om höjd, väggar... och det saknas det i trädgården idag. Hur får jag bort de öppna ytorna? Kan jag bygga pergola någonstans?

Jag behöver hjälp med att någon ser min trädgård med nya ögon. Behöver tips och idéer på hur jag ska uppnå mitt mål? Vad ska jag ändra på, ta bort, skapa nytt... vad ska jag plantera och var?

Gå gärna in i min trädgårdsblogg och kika runt: http://rosor.wordpress.com
Bl.a. under flikarna "om" och "projekt" finns lite tankar om vad jag vill uppnå och vad jag tänkt göra hittils. Men jag har fastnat...

Och fler bilder finns i Flickr: http://www.flickr.com/photos/nylynx/

Snälla, hjälp! help.gif
mojan
"Gammaldags och lummig", då tänkte jag mig genast en syrenberså med gammaldags trägårdsmöbler i grönt eller vitt där man kan sitta och fika. bravo.gif
Aries
CITAT (mojan @ 31-05-2007, 19:34) *
"Gammaldags och lummig", då tänkte jag mig genast en syrenberså med gammaldags trägårdsmöbler i grönt eller vitt där man kan sitta och fika. bravo.gif

Det låter jättefint! Vita möbler i så fall. Helst begagnade och använda. Tackar! tummenupp.gif
mojan
Jag drömmer vidare... stort vårdträd med sittbänk (en sån där som man bygger runt trädstammen). rolleyes.gif
Aries
CITAT (mojan @ 01-06-2007, 15:54) *
Jag drömmer vidare... stort vårdträd med sittbänk (en sån där som man bygger runt trädstammen). rolleyes.gif

Det är just det som är tråkigt med en helt ny trädgård; det finns inga stora träd! Jag skulle ge mycket för gamla fruktträd!
Eller jo, stora träd finns det ju men hur roligt är det med tallar egentligen?

Så alla som har fina gamla träd i era trädgårdar: Ta väl hand om dem!

Tack för din dröm. smile.gif
pleximaster
Har du en skiss på tomten? Gärna med höjdskillnader om det finns några. Rita in de träd och växter som redan finns.

Tallar kab väl vara rätt om det är rätt miljö. Man kan få dem att bli lummigare med enkla trix som att låta en humle, murgröna eller en honungsros klättra upp i den. Humle och framförallt honungsrosen käxer doch näringsrikjord.

mvh plexi
Aries
CITAT (pleximaster @ 01-06-2007, 20:01) *
Har du en skiss på tomten? Gärna med höjdskillnader om det finns några. Rita in de träd och växter som redan finns.

Tallar kab väl vara rätt om det är rätt miljö. Man kan få dem att bli lummigare med enkla trix som att låta en humle, murgröna eller en honungsros klättra upp i den. Humle och framförallt honungsrosen käxer doch näringsrikjord.

mvh plexi

Ingen skiss tyvärr. Bara fastighetsritningar men där syns ju bara var hus och garage ligger. Hela tomten sluttar, det är flera meters skillnad på högsta och lägsta punkten.
Bra idé med klätterväxter på tallarna! Nu ligger de flesta tallarna i utkanten av tomten men ett par finns framför vedboden och där kan det vara snyggt med nåt klättrande som också blommar. thanks.gif
Merlin
En berså är en önskedröm...hör redan klirret av dom skira kaffekopparna och känner doften av den hemgjorda hallonsaften wub.gif
Tesa
För att snabbt skapa höjd kan man sätta humlestörar...men man kan ju låta nåt annat klättra i stället om man vill. Såg nån som hade humlestörar i rad med grova rep emellan som det klättrede på också..jättesnyggt, lummigt och gammaldags.. biggrin.gif
pleximaster
Jag älskar tomter med höjdskillnader, det var därför vi köpte vårat hus bla… smile.gif

Det första jag tänker på när jag planerar i trädgården är bakgrunden. Mot vilken bakgrund vill jag ha mina växter. Ska det mellan de höga vackra riddarsporrarna skymtas en biluppställningsplats, grannens hus eller en kalkad gammal husvägg. Om jag har en rosenportal vad ser jag i bakgrunden när jag tittar in? Att skapa "fondväggar i en trädgård är otroligt viktigt. Med höjdskillnader är det lätt att skapa höga massiva fondväggar av olika gröna nyanser utan att man måste vänta i 10 år för att något ska växa upp på höjden. Till fondväggarna räknar jag även gångar, hus och stärre träd och buskar, dvs grundstommen i trädgården.

Har man en mer eller mindre "blank" trädgård så börja med att gå omkring och betrakta din tomt från olika vinklar. Kör ner ett antal käppar i marken av representativ höjd för att markera buskar träd perennrabbatter , bersåer osv. Då kommer du lättare att se de fantastika förutsättningar just din tomt har.

Därefter så bestäm vilken typ av planteringar du vill ha och anpassa mark och jordförhållanden därefter. Men även här utgå från din tomts förutsättningar. Det är lättast så… och oftast bäst.

Har man sedan väl huvuddragen i stommen och fondväggarna så är det lätt och roligt att dekorera med detaljerna. Självklart kommar man att förändra sin plan med tiden, man får nya idéer, ny inspiration och störreerfarenhet underresans gång, men en trädgård ska aldrig bli färdig.

Lycka till!

mvh plexi

Pesco
Jag tänker på engelska trädgårdar i olika stilar.

De stora fruktträden, äpple och päron kan ju bli svårt...tar några år.

Stockrosor
Lavendel
Kantnepata
Lammöron, silver carpet
Pion
Japansk malört

Och såklart gröna gamla stolar OCKSÅ. Man behöver flera sittplatser. De gröna smälter in i trädgården och låter växterna träda fram när man inte sitter där. Mao, gröna möbler där ni tittar ut från huset.
Pesco
Inspiration från Chelsea

och nåra till

Tänk om min trädgård hade sett sån ut...
Blomstertanten
När nån säger höjdskillnader tänker jag terasser direkt ! smile.gif

Man kan ju göra en rabatt i flera nivåer om man inte vill ha hela ytan terasserad.

Inte världens bästa bilder eftersom de är tagna på långt håll från min balkong blush.gif

På närmre håll och så gott som klar. Bara växterna fattas ! yahoo.gif
olgak
Bilderna från Chelsea är helt underbara! Det var svårt att få en riktigt bra uppfattning för mig, hur din trädgård ser ut nu (kanske dålig spatial förmåga hehe?). Men rent allmänt, så tycker jag att bilder i tidningar och böcker är en stor hjälp, och att besöka fina trädgårdar (det har jag gjort alldeles för lite, vore underbart med trädgårdsresa!). Naturligtvis får man ju anpassa till sin egen miljö och växtzon, men andan kanske man kan få med. Att tänka stort och inte fjutta, inte ge upp halvvägs. Visioner. Sen en sak som jag gillar, men som kanske inte direkt anknyter till din fråga, är att man gör något av de "små hörnen", passager, gångvägar, skuggiga partier, att man gör dem magiska och planterade, det gör mycket för helhetsintrycket.
kerstin z5-6
Rosor och perenner är fina och ger gammeldags intryck ihop

Jag planterar mycket tätt så jag får det här rufsigt romantiska intrycket

som jag gillar och som passar till ett hus från före 1900
Aries
Tack för alla bra tips och idéer! Hinner inte svara mer just nu men antecknar vad som kan tillämpas i våran trädgård. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon