Isabell10
31-05-2007, 17:59
Eftersom det är för tidigt sätta ut sungold nu så undrar jag vad jag kan ah som stöd till mina två plantor?
Dom står inomhus eftersom jag inte har nåt växthus att ha dom i?
Vart får man tag i tex en kraftig blom pinne?
Ska sedan ha dom på altan i skyddat läge och massa sol så då tänkte jag fixa nåt på väggen som dom kan få stöd mot.
Vad ska man ha för tråd/snöre för att binda upp dom mot pinnen?
Jag har bambupinnar 60-90 cm och så binder jag dem vid den med speciella klämmor eller sån där grön plastremsa med ståltråd i ( som ser ut som den man köper till att försluta påsar med).
ingrid fuxwall
31-05-2007, 21:15
Jag klipper ner trädgrenar - ibland på egen tomt och ibland är jag ute i olovandes ärende.
Varje år köper jag några nystan snören, sådana som bryts ner om de råkar hamna i komposten och för fungerar det bra att binda upp tomaterna med dessa.
ingrid
Preussen
01-06-2007, 08:13
grova bambupinnar eller dylikt kan du köpa i närmsta handelsträdgård eller byggmarknad.
Isabell10
01-06-2007, 08:32
Till min sungold som ska bli hög måste jag väl ha 2 pinnar vardera på över metern?
Har hört sungold kan bli upp till 3 meter stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2007, 11:12
Jag som har växthus och kör med nedsänkning brukar riva ut 4-5m lianer av Sungold när hösten kommer. (på jobbet där det finns värme i växthuset kan den typen av tomater vara 10-12m långa när de rivs ut sent på hösten, men i uppvärmt växthus har man ju mycket längre säsong)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.