Full version: Gissa lite bilder...
amaira
Ja, här kommer några "Gissa vad" -bilder.

Vad är detta? Tam, inte vild, är enda ledtråden. (hör inte riktigt hemma i den här avdelningen alltså)

1.

Så tar vi en vild. Jag törs sätta ända upp till en krona på att alla känner väl till den! Även den ovan är en välkänd en.

2.

Vi övergår till djurriket:

3.

4.

5.

Facit kommer nån gång när andan faller på, och jag har vägarna förbi. biggrin.gif

karjo
Jag gissar på
4 dykare
och
5 riddarlus (eller nåt i den stilen, det känns inte som att det är exakt så den heter...)

De andra får jag nog fundera lite till på... tongue.gif
Piccante
Svårt fear.gif
Skriver namnen med vit text så fler kan gissa:
1. ooh va svårt, tror det är tulpan ?
2. ingen aning?
3. va i hela världen är det då??? kan det vara en collembol ?
4. gulbrämad dykare
5. strimlus Graphosoma lineatum heter de va?
zine
1. Hibiskus.
amaira
Bravo Zine, du har rätt på ettan.

Bravo Marcus, du har rätt på fyran och femman. Och Karjo har är ju också på rätt spår på desamma.

Tvåan och trean kvarstår. Båda är mycket vanliga, och vem är förskonad? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Trean är väl nån bladlus.
Biggan_
Kan trean vara en liljebagge? unsure.gif
storm
kan 2 vara en Astilbe?
Lars-Olof Arvids
Nej, efter mycket grubblande och sökande tror jag att tvåan är en knopp ur rosväxternas familj. Kanske nyponros? Eller björnbärsblomma? confused.gif

Olle
storm
VILD ja LJUNG kanske?

nej det var det visst inte gogglade på ljung,såg inte alls ut sådär blush.gif 2 var knepig.
Piccante
Nr 2: först tänkte jag på kattfot men kan det vara en väddväxt confused.gif
amaira

"Skulle jag vara så där ful som den där lilla lusen!!?" undrar en förskräckt liljebagge.

Mmmm, såklart Ruda har rätt, 3:an är en sorts bladlus.

Angående 2:an så är ingen ens så nära att det bränns, hoahahaha. Fortsätt gisa, nu är det lätt för nu finns här en ledtråd.
Gossen Ruda
Är brännässlan verkligen så röd i början? Kanske, den går ju lite i brunrött.
amaira
Facit.

1. Hibiskus.

2. Brännässla. Det är de knoppande blomställningarna som är så röda.

3. Bladlus, stor svart typ, fast några är mer röda också. Här den röda samt ett gäng småbebisar.

4. Gulbandad dykare, hona. (med bruna räfflade täckvingar, hanen har svarta oräfflade täckvingar) Hon är vattenlevande, men kan flyga mellan vattenpölarna. Räddade denna dam ifrån min vattentunna som bara innehöll liiite vatten nere i djupet. Här är hon i vatten i en plastbytta, innan jag släppte henne i min damm. (fast hon är rovdjur och larven ännu mera rovdjur)

5. Strimlus. Finns i hundratal på mina hundkäx. Vackra skinbaggar som jag gillar skarpt. Randiga på ovansidan och prickiga under.

Lars-Olof Arvids
Brännässla! Och jag som funderade så över vilken rosa blomma som kunde ha en sådan knopp! ohmy.gif laugh.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon