|
Jag har en liten hörna som jag försöker ge meddelhavsstil.  Har bla tre terrakottakrukor där. En har jag fikon i, den andra ska få en oliv el citron. Den tredje är mer en skål av terrakotta och i den skulle jag vilja ha något blommande och lågt. Har ni något tips på en blommande, låg växt av medelhavstyp?  Bor i zon 3-4. Krukorna tänker jag ta in över vintern. Idéer mottages!
Alexander-VG-zon3
31-05-2007, 19:16
timjan är låg eller sedum arter och taklök (timjan,sedum,taklök härdiga ev skydda dom om det regnar )
ska du inte ha en nerium,myrten( vill ha öst-norr läge),ginst,lavendel,granatäpple,rosmarin,dvärgpalm,ros m.f som förstärker medelhavs känslan ??dom är ju nästan nåt måste i en medelhavs inspirerad krukträdgård
nästan alla dom här växterna även oliv,fikon vill ha nån frost natt(på -3c -5c) så ta in dom alla efter ett par nätter med lätt frost sen in i vintervila 0c +5c (+10c som max på dagen) så kommer dom trivas och blomma vackert
citrusen vill inte ha frost men klara frost(ner till -2c) den vill även ha varmare vintervila runt +10c +15c är det mörkare ska den stå kallare är det i en källare så kan den stå runt +5c också
myrten,nerium klara sig utan frost men dör inte heller om det blir frost dom kan vara ute några nätter på -2c -3c .
Jo, det ska bli/är mera. Har tex en vinranka. Den har nu klarat två vintrar ute och har kommit igång att klättra riktigt duktigt. Men det är den låga krukan jag inte har någon bra idé för. Låga, blommor från Medelhavet, hm...
Alexander-VG-zon3
31-05-2007, 19:28
CITAT (mojan @ 31-05-2007, 20:24)  Jo, det ska bli/är mera. Har tex en vinranka. Den har nu klarat två vintrar ute och har kommit igång att klättra riktigt duktigt. Men det är den låga krukan jag inte har någon bra idé för. Låga, blommor från Medelhavet, hm...  som jag skrev timjan är ju låg även sedum och taklök och är härdiga ,, sätter du dom i skyddat söderläge med ev regnskydd på så borde dom klara sig
Ja, några olika sedum eller taklök skulle nog kunna bli fint. Tack för tipsen!
soulfire
31-05-2007, 23:22
hej, vill rekomendera blyblomma, som blommar med vackra ljusblå blommor. Den brukar klättra. Jag vet inte exakt hur den beter sig här i sverige... men den är värd at kolla upp!
Alexander-VG-zon3
31-05-2007, 23:32
CITAT (soulfire @ 01-06-2007, 00:22)  hej, vill rekomendera blyblomma, som blommar med vackra ljusblå blommor. Den brukar klättra. Jag vet inte exakt hur den beter sig här i sverige... men den är värd at kolla upp! den klara sig fint här ,, övervintras svalt . dom säljs ju ibland som sommarblommor
Blomstersmurfen
01-06-2007, 06:27
Finns en hängande rosmarin som är underbart vacker. Mina har inte fått så långa rankor, utan beter sig ungefär som hänglobelia, fast är mycket vackrare... Och ordentlig medelhavstouch har den ju...
Mmmm, Blyblomma, hängande Rosmarin...  Stör mig inte, jag är i Toscana nu... Jo, väck mig om ni har fler bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|