Många har skrivit och gillat mina små trädfrågor, så jag fortsätter med ett par till. Jag har haft liknande förut och kommer inte ihåg vilka frågor och bilder jag hade. Förhoppningsvis kommer inte ni "gamlingar" på forumet ihåg heller... ,-)
Vad har skett med detta lilla träd och vad är troligaste orsaken? Vad bör göras?
RibesRubusVitis
31-05-2007, 19:22
Det syns inte så tydligt, men det ljusa nertill kunde tyda på att barken blivit uppäten av någon hungrig stackare. Kanske ett par bryggympar skulle hjälpa, och en rulle hönsnät…
Bäver som blivit avbruten och flytt..

Jag satsar också på hare .. Rådjur som fejar hornen borde orsaka skador högre upp.. Om gnaget kommit runt hela stammen är det väl bara begravning som gäller.. men om det inte är av helt skulle jag sätta på lite trädpasta på skadade ytan och sedan bura in trädet med hönsnät.
Bryggympning är svårt och det klarar jag inte av. Jag skulle låta ett nytt skott växa upp från roten och sedan ympa på denna. Sen så skulle jag skydda med ett nät och dessutom vid mycket snö trampa ned snön runt trädet ordentligt så att inga djur kokmmer åt barken.
Förressten jag tror att det är en rådjursbock som har varit i farten och fejat sina horn. Har haft liknande skador.
Jag vet att bilden är lite suddig, det är denna också men det är på samma träd och ger kanske lite mer information! Gissa på!
Det har också kvävts av gräset, i gräset kan också sorkar ta sig fram till trädet vintertid.
Många bra svar här. Av bilderna kan man inte se att barkfallen skedde efter att trädet dött.
Det här trädet har drunknat. I första hand har planteringen skett som planteringsråden ofta anger - att man ska gräva dubbelt så djupt och brett som rotklumpen, dvs ett smalt och djupt hål.
Detta gör att vatten från marken runt omkring rinner ned till det "hål" som fyllts med mer lucker och mullrik jord än omgivningarna, och där stannar vätan alltför länge. Detta förstärks genom att trädet har sjunkit ned i det djupa hålet, som man fyllt med lös jord som krymper.
Detta är den direkta "dödsorsaken", som kunde undvikits om man på stället grävt brett (2 m i diameter kan behövas för ett så här lerigt och lite sluttande ställe med kompakt kraftigt gräs) och ställt trädet så att det hamnade på en ganska hög och stor kulle. Rötterna går då ned för att finna vätska, och behöver inte stå i vatten. Förutom det så kan ett ungt träd inte klara sig mot et så kraftigt gräs - gräset vinner i konkurrensen om vätska, syre och näring.
Andra möjliga dödsorsaker kunde vara att trädet inte är skyddat mot hare, rådjur, sork m fl. Jag tror att trädet hann dö innan djuren upptäckte det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.