catlady
Ja, det är väl vresros detta kallas, eller? Visst är den rätt så söt på ett enkelt sätt, men det var ju inte detta jag förväntade mig. Hade hoppats på en New Dawn eller något...
[attachment=3509:IMG_1377.jpg]
vickeva
fast denna är väl ljuvlig, se så anspråkslös den är.. jag älskar de enkla rosorna
kerstin z5-6
Den där är säkert ett underlag som fått härja .. en ymprot alltså -behåll eller skaffa ny klättrare:)
catlady
Jag har satt ut en liten krukros bredvid denna och om den tar sig så kanske jag gräver upp vresrosen. Men ja, lite söt är den.
Kajsa
Säger som Kerstin, det är säkert ympunderlaget, den växer kraftigt med tiden. Här en bild på en ympros som tog över Rose de Rescht här i min trädgård. Bättre köpa en ny New Dawn.

Rosa canina av något slag, blev snabbt stor, förstog inget förän den blommade
då grävde jag upp dom, men ädelrosen dog.
zaaritha
Jag älskar dessa "vresrosor", eller va´man nu ska kalla dem!?
Eftersom jag tycker att vilda nyponrosor o liknande; är de vackraste!
Jo;det finns förstås väldigt vackra "tama" rosor--också!
Muguet
Samma sak hände mig på en David Austin ros men jag bara klippte bort den delen (vresros delen) och sen har den hållt sig.
Men man ska vara uppmärksam på om det kommer en "annorlunda" gren på rosen, det kan då vara ett vresros skott.
catlady
Jag tror att de jättestora rosbuskarna som står på några olika ställen på tomten alla är vild/vresrosor, och att det kanske bara är en frösådd och inte ett ympskott på rymmen. Det hade inte gjort något om det inte var så att jag satt den i hörnan vid ingången så att den skulle rama in entrén. Istället för mjuka slingergrenar skjuter den hårda grenar åt alla håll. Den växer något otroligt! Får leta upp en klätterros och plantera istället. Är det bättre att vänta tills nästa vår, eller kan klätterrosor planteras på hösten?
Kajsa
Knepigt när rosor börjar sprida sig så där, inte så lätt begränsa heller, har en Hansa som jag har lite koll på. Plantera rosor på hösten är utmärkt, svalt och blött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon