Full version: runda hål i marken
Eva i Skåne
Vilket djur gör runda hål, ca 3cm i diameter, i marken? Det ser ut som man stuckit med en rund stav, alldeles jämnt är hålet och ser ut att gå rakt ner (så långt jag ser förstås).
Det finns inga högar kring hålen och de finns lite varstans på tomten där det är gräs och slät mark. Inte massa hål nära varandra utan ett här och var.
Tomten är en skogstomt, men om hålen finns på den skogiga delen av tomten också är svårare att se.
Gossen Ruda
Förmodligen nån sork, vilken art känner jag inte närmare till.
Eva i Skåne
Okej, det är tillräckligt svar för mig. Tack.
Jag skulle ändå inte veta om du nämnt nån art. blush.gif
ingrid fuxwall
Även jag har en förskräckligt massa sorkar i vår. De är läskiga, äter rötterna så att växterna bara dör - vad göra???
Eva i Skåne
Aj aj då -cry-.gif Det har jag inte lagt märke till än, men nu när jag vet så kommer jag skylla allt som händer på sorkuslingarna. rtfm.gif
zaaritha
Sorkar är ett syndastraff! Jag måtte syndat väldigt mycket............... -cry-.gif
Och så dessa mullvadar som häver upp sina jordhögar överallt i trädgården!
Shit! mad.gif
storm
trampa ,trampa utav he----e och röj och gräv det skrämmer sorkar.
zaaritha
Nja--vi gräver mycket--inte stör det sorkarna här!
Men; de kanske är ovanligt tåliga!
storm
tja jag tänker väl mest på vårat koloniområde,där det är aktivitet så har vi inga sork problem men men så fins det en plats där människorna aldrig är, fullt med sorkhål dom härjar ju fullt röjer hela lotten hålena är oberäknelig,vem vill ha den lotten.
zaaritha
Sorkar är urjobbiga! Har trampat ner i hål o stukat foten två ggr.
Mullvadshögarna ser man ju--i alla fall!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp usch för sork, i år verkar det vara extra mycket, färgväpplingen som äntligen såg ut att vara stor nog att blomma i år (jag frösådde för flera år sedan) hängde som om den hade vattenbrist idag, det var fuktigt i marken och när jag grävde var det ett stort hål under växten men de smaskiga tulpanlökarna bredvid dög tydligen inte.
zaaritha
Konstigt! Tulpanlökar brukar ju höra till delikatesserna!
flower
Jag läste någonstans om någon som köpte billiga väckarklockor som personen ställde in olika larmtider på, la dem i påsar och grävde ner i marken. Detta skrämde tydligen iväg sorkarna. Kan ju vara värt att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon