Jag sådde en påse fröer av spikklubba, en vacker dubbel lila sak. Av fröerna (8st, tror jag) grodde ett! och trots att det är två månader sen det kom upp en liten planta så är den inte större än ca 5cm och har kanske åtta blad Jag har provat med större kruka och sen mindre kruka när det inte hände nåt alls. Bra jord har den fått, men det känns inte som det ska bli nån stor blommande planta av den i sommar. Några tips?
Anki V
31-05-2007, 19:42
Jag sådde spikklubba i fjol (Datura metel) Double Blackcurrant Swirl som betedde sig exakt lika fast där grodde två frön av åtta. Fram på höstkanten var den största 25-30 cm och inte en blomma fick jag på någon av dem.
/Anki
Fenja
31-05-2007, 20:02
Sätt den i kogödsel från påse, så ljust som möjligt och låt den vara ute så fort det går så kanske den tar sig. Så gör jag med mina i alla fall! Mvh Fenja
ingrid fuxwall
31-05-2007, 21:06
Här låter jag spikklubban fröså sig och de har nyligen kommit upp och nog tycker jag de står stilla men sedan helt plötsligt är de enorma och har mängder av blommor, fast nu har jag helt vanliga.
ingrid
Eva i Skåne
31-05-2007, 21:11
CITAT (Anki V @ 31-05-2007, 20:42)
Jag sådde spikklubba i fjol (Datura metel) Double Blackcurrant Swirl som betedde sig exakt lika fast där grodde två frön av åtta. Fram på höstkanten var den största 25-30 cm och inte en blomma fick jag på någon av dem.
/Anki
Namnet låter bekant, det var nog den sorten jag också köpt. Ingen hit verkar det som Ute har den stått länge, men nu ska den gödslas och ut mitt i solen så får vi se vad som händer.
Anki V
31-05-2007, 21:19
Ja, är den som mina så hjälper inget.
Först, när den var inne så gav jag den nematoder ifall det var sorgmyggelarver som gnagde på rötterna.
När våren kom så fick den vara ute på dagarna och inne på nätterna så ljus fick den. Koskit fick den också och bästa läget i rabatten när det blev varmt nog, endast det bästa var gott nog......bilden på fröpåsen var förförande.
/Anki
Isabell10
01-06-2007, 08:49
Jag har också frö sått dessa inne ska sätta ut dom sedan i krukor(har en tjej på snart 1 år så jag vill inte hon är på blommorna för dom är giftiga) Har fått upp två små plantor av dom och det verkar vara fler på g. Ska låta dom växa lite innan jag sätter dom i egna lite större krukor. Det är första gången jag sätter frön själv av denna blomma brukar få dom av min killes faster men ville testa själv i år. Mina verkar växa bra än så länge men man vet ju inte. När kan man sätta ut stora krukor med dom i? Konstigt att dina inte blir nåt för vad jag hört ska dom vara rätt lätt odlade eller har jag fel?
tiagirl
04-06-2007, 21:10
Sådde mina i februari, samma som du antar jag. Kom väl upp en å annan och dom fick flytta till vanlig jord i större kruka. Slängde jorden nu efter fyra månader(såjorden alltså)för nu tror jag alla kommit upp. Spikklubbor kan ta lååååååång tid på sig att komma upp.
Just dom där dubbla och trippla daturorna blir inte så stora... Inte som vanliga enkla som kan bli närmre två meter som jag hade i somras. Har flera pågång men visst, dom växer sakta. Dom blå och vita bla, dom har ju redan blommat och satt klubbor...
Håll ut bara, i slutet av sommaren har du nog en iaf kompakt och fin planta om än inte så hög!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.