Elisabeth P
31-05-2007, 20:12
Idag tog jag en runda och rensade lite grann. Repade även upp en massa kirskål.
Nu har jag tre fingertoppar som surrar och sticker, de känns t.o.m lite bortdomnade Det känns inte alls som när man bränner sig på brännässlor, men vad mer kan man bränna sig på? Kan ju vara bra att veta så jag kan undvika dessa i fortsättningen, eller i alla fall ta på mig handskar.
Stella-Polaris
04-06-2007, 08:18
Passa dig om du har palsternacka. Växtsaften kan ge allvarliga brännskador i samband med solexponering. Tvätta händerna efter att ha jobbat med palsternacka.
pusillus
04-06-2007, 08:30
Kom att tänka på Mose brinnande buske, har du den? Om man kommer i hudkontakt med den den och samtidigt exponeras för solljus kan man få otäcka utslag och jätteont.
Elisabeth P
04-06-2007, 19:33
Nej, ingen av dessa har jag vad jag vet.
Området som jag rensade är ett igenväxt parti av grusgången. Så tyvärr är det massor av kirskål, hallonsnår och brännnäslor där, inget av detta känns som om det skulle kunna ge sådana symtom. Som tur var gick domningarna och stickningarna bort tills morgonen därpå, men lite otäckt var det allt.
Anders zon 1
04-06-2007, 21:12
Tror inte att varken palsternacka eller mose brinnande buske ger de symptom du beskriver utan det kan nog ändå kan vara brännässla. Jag har själv råkat ut för liknande när jag tagit i nässlor med fingrarna. Det behöver inte kännas på en gång utan kan komma mer smygande på ställen där man har tjock hud, t ex fingrarna.
Elisabeth P
04-06-2007, 21:19
Tja, inte vet jag. Kanske var det brännässla i alla fall

. Tur att det gick över i alla fall. Nästa gång rensar jag med handskar
Tack för att ni hjälpt mig att filura på detta
kolla så du inte har heraklium eller björnloka som den också heter kan när den är lite förväxlas med kirskål
fandolin
04-06-2007, 21:36
Kan det ha varit en humla?
Blomstertanten
04-06-2007, 22:53
Jag plockade brännässlor till nässelvatten i dag. Med handskar ! Först kändes ingenting , sen brände det lite grann o sen kan jag lova att det kändes ! Pekfingret riktigt värkte efter en stund ! Tog nässlorna mellan tummen och pekfingret när jag plockade men tummen klarade sej rätt bra. Så det kan ha varit brännässla som brände dej. Eller kanske en humla !
Elisabeth P
07-06-2007, 11:06
Humla tror jag inte att det var. Jag har något som jag trott var hundkex, men de är ju rätt lika bjönloka så kanske, i annat fall måste det varit brännässla i alla fall. Jag ska i vilket fall vara försiktig i fortsättningen.
Anders zon 1
07-06-2007, 16:46
Vill bara påpeka att humlor inte bränns utan sticks med en gadd precis som bin eller getingar. Kolla länken:
http://www.kupan.se/binartiklar/humlor.html (scrolla ner till rubriken "Sticks, bränns eller bits?")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.