Pinger
Jag köpte idag en Blå järnek. Jag har dock funderingar på var jag ska/kan plantera den. Den passar tyvärr inte där jag hade tänkt plantera den från början...

Min fråga:
Kan man plantera en Järnek 50 cm från husgrunden (platta på mark) ? Jag har läst att den tydligen sprider sig ganska bra. Stämmer detta? Bör jag gräva ner en "spärr" mot husgrunden och i sådana fall hur djupt?

MVH
Inger
Ewa L
Jag hoppas verkligen inte du får till svar att den inte kan stå vid husgrunden!

Jag grävde ner en 'Blue Ange' där år 2003. Leveransstorlek var 50 cm, idag är den ~1 m. I sidled har den inte spridit sig strängt taget någonting. Dvs jag ser ju bara ovan jord...
Christer i Falköping
Om du har källare i huset kanske det egentligen inte är så bra att plantera den så nära huset. Rötterna drar ned fukt i dräneringslagret och det vill man inte. Men annars är det väl inget större problem tycker jag.
Christer.
Pinger
Tack för svar!

Jag grävde ner Järneken idag smile.gif Innan jag fyllde jord i hålet placerade jag en tom jordsäck i hålet - mot grunden. Det borde ju skydda grunden någotlunda i vart fall.

Jag har "platta på mark".

Så här tjusig blev nu min infart. Jag har grävt en massa DJUPA och BREDA hål i makadamen. Det var hårt med slutresultatet blev ju riktigt bra - tycker jag wink.gif Järneken är närmaste i bild.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon