Full version: dinkelbröd
LadyG
Dinkelbröd
(1 stort)

Ingredienser:
1 stort bröd
5 dl vatten
1/2 pkt färsk jäst
1 msk olivolja
2 tsk havssalt
12–13 dl dinkelmjöl (spelt)

1.Värm vattnet fingervarmt, smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olivolja, salt och mjöl.
2.Arbeta degen smidig. Deg på dinkel kan vara lite kladdigare än vanlig vetedeg. Lägg bakplåtspapper i en långpanna eller en stor form och häll över degen. Plasta in formen ordentligt och sätt in i kylen.

3.Nästa morgon: Sätt ugnen på 175 grader. Ta ut degen ur kylskåpet, låt den jäsa en stund i rumstemperatur medan ugnen värms.
4.Grädda i cirka 30–40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna under en handduk. Brödet blir ganska platt.
Cassandra
Jag är så glad att dinkel finns så tillgängligt i Sverige numera. Minns hur jag släpade hem dinkelvaror till Sverige när jag bodde utomlands.
LadyG
Dinkel går att hitta i nästan vilken affär som helst nu för tiden, det är bra tycker jag.

Det här brödet blir väldigt gott i sig, men jag tror man kan leka lite med olika kryddor för att få variation också. Jag penslade med vatten och strödde sesamfrön över för att det skule bli snyggare. Man kan säkert komma på fler utsmyckningar och smaker.
karjo
Hur mycket jäser det? Mer än dubbelt? Ska absolut prova men funderar på om man kan hälla smeten i ett par vanliga limpformar istället? unsure.gif
LadyG
Mitt jäste väldigt lite, men det ska inte jäsa speciellt mycket heller. Du kan nog använda en vanlig limpform utan problem.
LadyG
Så här blir det, det är jättegott!

[attachment=3536:Dinkelbröd2.jpg]

[attachment=3537:Dinkelbröd3.jpg]
stina
Mmmmm, vad supergott det ser ut. Vattnas i munnen trots att jag är proppmätt! rolleyes.gif
Sadetta
Mums, det såg gott ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon