Fjärilen
Hej!

Jag sprang på en buske eller ett träd i dag. Busken/trädet var dött, men det såg ut som det hade varit en fin växt när det levde.
Beskrivning av trädet/busken: Höjd ca 1 meter, stammen var ca 7 cm tjock, grenarna lätt böjda, täckta med fröställningar vilka måste ha varit blommor en gång i tiden (se bild), "klockorna" är ca 3 cm långa. Växten stod på en gammal herrgårdstomt. Jag är hemskt nyfiken på vad det kan vara för något... confused.gif Nån som vet?

[attachment=3521:20060703_071.jpg]
Ophelia
För mig ser det där ut som fröställningen av bolmört (Hyoscyamus niger). Bolmörten är en mycket giftig växt och har använts mycket inom medicinalkonsten. Inte så ofta man ser bolmörten längre.
Fjärilen
Tack för hjälpen! Googlade på bolmört och det stämmer alldeles utmärkt bravo.gif ...Ska testa att så lite fröer från den och se om det blir nåt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon