Full version: Vintergrön buske
caru
Hej,

jag skulle behöva tips på en tålig, vintergrön buske som blir sådär 1,5-2 m hög.
Tålig i den bemärkelsen att den ska kunna fungera som vindskydd.

Eftersom jag helst inte vill ha in barrväxter i min lilla radhusträdgård är jag tacksam för andra tips.

Har själv tittat lite på Acuba japonica, kan det vara något?
Är den någorlunda lätt att få tag i?

rolleyes.gif
Louise i Göteborg
En buske som är två meter hög är ofta det dubbla i bredd - har du plats för det? "min lilla radhusträgård"

Vindtåligt, vintergrönt och högt, då blir det rohdondenron. Och dom blir stora.

Idegranshäck? Visserligen barr men inte så "barriga" som tujor och enar.

Plank med klängväxter på? Omedelbart vindskydd och grönt såsmåningom. Murgröna är vintergrön.
Åsa, mälardalen zon 2
Aucuban är fin men tålig vete sjutton om den räknas som tålig den är bara härdig till runt zon 1 och vårat klimat begränsar storleken en del + den bör nog sitta ganska skyddat och inte blåsigt.
Järfälla
Idegran är väl ändå mer barrig än thuja!? blink.gif Thujan har ju mjuka barr.
caru
Jag tycker nog också att idegran låter "lite väl barrigt".

Har istället börjat fundera på att kanske sätta några häckplantor istället. De kan jag lättare klippa och forma till att passa i min lilla trädgård.

Tack Louise för kunskapen om att en buske blir dubbelt så stor i bredd som i höjd.

Hur "räknar" man med mindre prydnadsträd? Blir kronan lika stor som höjden eller gäller även där det dubbla?

rolleyes.gif
Hannele
Lagerhägg.
Kerstin i Malmö
Buxbom kan man forma som man vill. Mina föräldrar har en som är runt två meter hög men bara runt 70 i "fyrkant". Dom har den som insynsskydd/vindskydd mot en husvägg.

Kerstin
Ann i Göteborg
Vintergrönt och inte barrigt...hmm, 1-2m hög, men hur bred kan du tänka dig?

Buxbom och vintergrön liguster kan du ju alltid formklippa
Cypress eller thuja är kanske på gränsen till barrigt men många
mycket vackra finns.
Rhododendron kanske?
Bambu Fargesia Murialae ´Simba´blir ca 1,5-2m, tät, oöm, frisk
Berberis tror jag också finns arter som behåller bladen.
Sen finns ju murgröna att låta slingra sig på något
Undrar hur stor en Mahonia blir, den är ju annars läcker året om.
Järnek?

Olika olvon finns ju som är gröna året om, de jag sett är dock ganska glesa så mycket till vindskydd kanske det inte blir. Vet inte om alla är lika glesa förstås!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon