*Digitalis*
01-06-2007, 06:39
Jag har köpt rosa och vita rugosor (5 av varje) men har blivit tveksam till valet av plats. Tanken var att plantera dem framför en gammal befintlig nertill väldigt gles oxelhäck. Det är ganska skuggigt där morgon och förmiddag, men dock ohämmad eftermiddags- och kvällssol. Räcker det? Eller måste de ha full sol hela dagen?
Förutom att blomningen blir bättre för rosor, desto mera sol de får. Så minskar också risken för svampangrepp om de slipper stå i skugga, utan får stå öppen så att de torkar fortare.
*Digitalis*
01-06-2007, 14:20
Jag vill ha dem där jag tänkt, för att hindra granntomtens eländesungar att ta sig in på vår tomt. Den glesa oxelhäcken gjorde det möjligt för dem förra året att trampa ner vårt nyuppsatta nätstaket och försöka locka till sig hunden vi hade hand om då. Vilket fick mig att se rött! Inte brydde de sig om tillsägelser heller... Fritt läge blir det iofs på det viset att det som skuggar står en bit ifrån (ett par äppleträd och granntomtens helt enorma blodbok som nog är hundra år gammal). När solen vänder över efter lunch så blir det soligare och soligare och sen blir det full sol. Att det inte blir full utdelning på blomning och nypon kan jag acceptera, så länge buskigheten och alla taggarna håller rackarungarna väck hehe.
*Digitalis*
07-06-2007, 16:58
Idag har jag tuktat en del av oxelhäcken och därigenom släppt in mer ljus. Började så smått ta lite på det ena äppleträdet med. Skuggan är inte så kompakt som jag först trodde, utan snarare lätt och vandrande. Och jag upptäckte dessutom en kraftig klätterros som förvildat, snärjt in och förvuxit sig i häcken! Den får stå kvar, blommorna är så vackra och doftar så ljuvligt.
Nu ska jag bara gräva och förbättra jorden i planteringsgroparna innan jag sätter dit mina vresrosor.
Hi!
Jag hatar vresrosor ser det som ogräs. Vresros växer överallt. Även om man kör överdom med en ångvält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.