Monica E
01-06-2007, 09:42
Läste någon stans att man kan så perenner även på hösten,men sår man dom ute direkt då ? vilket är bäst,sådde mina första perenner lite olika aklejor nu i vintras ,dom har stått i växthuset hela vintern och det gick ju bra .Nu är dom utplanterade ,måste man skydda dom något i vinter?Eftersom vi håller på att plantera ett helt stenparti så går det åt lite växter,är det någon som har förslag på några lättsådda för en nybörjare,bor i zon 2 och det är torrt och soligt på växtplatsen.. tacksam för svar ... p.s sambon tycker jag fått frödille,det bara kliar i fingrarna att testa nya sorter,men efter vad jag läst här på odla så verkar det vara helt normalt.
kerstin z5-6
01-06-2007, 10:20
samla på hösten , men så feb o framåt -ställ sådderna ute om du bor i z2
Du behöver inte skydda årets plantor mot vintern annat än om de är känsliga för väta .. tex Lewisia
Monica E
01-06-2007, 10:35
Är det bättre att ha dom ute än i kallväxthuset?
mamamaggan
01-06-2007, 11:37
Sår mina perenner på hösten i mina pallkragar. Funkar jättebra , mycket bättre än när jag försökt inne.
Monica E
01-06-2007, 14:59
Jag har pallkragar som jag odlar grösaker i så dom kan jag använda,men hur sent sår du dem? och då måste man väl täcka ordentligt eller.Vad är skillnaden,hinner dom komma upp innan vintern så man kan plantera dom eller blir dom kvar till våren.
mamamaggan
01-06-2007, 20:21
Sår i september. Har haft glas över ibland men det behövs väl egentligen inte. Får upp plantor följande vår och en bit in på sommaren har jag plantor färdiga för utplantering.
Krolliljan
02-06-2007, 06:46
Jag sår tidigt på våren. Har dem i ett litet plastväxthus först innan sommaren och planterar ut dem när jag tycker att de ser stadiga ut. De hinner då växa till sig rätt bra till vintern. Jag sår även mitt i sommaren om andan faller på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.