Full version: Buxbomsticklingar
Maria S
Hej hej,

Tog för någon månad sedan vara på resterna efter min fars vildsinta buxbombeskärning, och har nu ett hundratal sticklingar som börjat få små små rötter. Satte ungefär tio stycken tillsammans i varje kruka.

Tänkte det snart är dags att plantera om dem en och en, i lite mer näringsrik jord - fortfarande i kruka - tänkte inte plantera ut dem förrän nästa sommar då framsidan huset där jag tänkt ha mina låga buxbomhäckar fortfarande ser ut som ett jord- och grusupplag inför alla andra projekt som pågår...

Skall jag toppa dem så de förgrenar sig i samband med omplantering? Vänta några veckor så de hunnit rota sig ordentligt? Inte toppa förrän nästa sommar när jag planterat ut dem på riktigt? De är väldigt små och ynkliga, max fem centimeter långa inklusive delen som är nedstoppad i jorden... Hur skulle ni ha gjort?
Tesa
Jag skulle nog plantera om dem och toppa dem när de rotat sig ordentligt igen...omplantering innebär stress och det gör topning också så man bör undvika att göra det samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon