Hej. När ar bästa tiden att plantera äppelträd??
Vill gärna ha ett träd som inte blir för högt med söta äpplen.Vet ej heller om jag ska välj höst-eller vinteräpplen.
Kan ni ge mej lite råd är ni snälla!!
Jennt
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2007, 14:49
Våren så fort träden kommer till plantskolan är en bra tid att plantera, men med tanke på att träden är i krukor numera kan man plantera i stort sett hela odlingssäsongen (bor du i södra eller mellersta sverige är även höstplantering bra när det gäller lövfällande växter). Men man måste vattna ofta ifall man planterar när det är varmt och ju längre träden sitter i kruka i trädgårdsbutiken desto mer rotsnurr (som man måste skära upp) blir det.
Det är grundstammen som bestämmer hur stort trädet ska bli vill du ha ett träd som blir max 2-3m högt kan du behöva beställa träd ympade på svagväxande grundstammar och jag rekommenderar några av de ryska grundstammarna ifall du inte bor i skåne (det är inte säkert att alla äppelsorter finns ympade på dessa grundstammar och man kan ev. få vänta ett tag på träden.).
Vilka sorter som passar beror på vart du bor i landet. Och du bör nog fundera på om det är äpplen som mognar på trädet du vill ha eller om det är sorter som mognar under lagring i ex. jordkällare som du vill ha.
Som Åsa skriver - vill du ha ett mindre äppelträd på ca 4x4 meter, fråga i handeln efter "äpple satt på svagväxande grundstam". I år har många seriösa plantbutiker köpt in många sorter som är satta på grundstammen B9 som blir ungefär så stort.
Välj bort äpple som det står A2 på etiketten. Det är en grundstam som gör trädet stort, oavsett vilken sorts äpple det är.
Och sedan rekommenderar jag starkt att betala det lilla extra som det kostar att få ett äpple med E-märkning på, www.eplanta.com. De fruktträden har generellt mycket högre kvalitet, växer bättre och friskare, än andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.