Ann-Marie
Hej
För många år sen fick jag en passionsblomma av min svärmor. För henne blommade den rikligt varje sommar, den stod i ett söderfönster i liten kruka och fick mycket vatten. Så fick jag den och den har liten kruka, får mycket vatten och står i ett söderfönster och har aldrig fått en knopp!! Däremot kan den periodvis växa och få väldigt långa rankor.
Vad gör jag för fel?? Det är en röd passionsblomma.
Ann-Marie
Margaretha
Har du någon möjlighet att sätta ut den ett tag? Kanske på en balkong? Liten kruka, är det verkligen vad en passionsblomma vill ha? Mina har väldigt stora krukor.

Bara några tankar. Kanske kan de hjälpa dig. tummenupp.gif Lycka till!
Ann-Marie
jag kan sätta ut den på altanen i sommar, tack för tipset.
Svärmor hade den i en stor kruka men den började inte blomma ordentligt förrän hon satte den i en trång kruka.
zaaritha
Ställer ut min i uterummet, sydsida, ihop med potatisblomman o klockmalvan!
maimiti
Passionsblommor vill väl ha en sval men frostfi placering under vinterhalvåret? När jag haft passionsblommor har jag ställt ut dem så fort det varit möjligt och sen har de fått stå ute ända tills frosten kommit på hösten. De brukade blomma ända in i oktober... den senaste glömde jag ta in så den frös ju förstås, men det var rätt läckert med frosten i blommorna... Jag tror iaf att det är de svala nätterna som stimulerar till blomning.
Ann-Marie
Det enda svala jag har på vintern är en mörk matkällare, eller då möjligtvis garaget. Hos svärmor stod den i söderfönstret året runt men mina gröna fingrar är ju i det närmaste obefintliga så det beror ju på det.

Så jag ska ställa ut den och låta den stå på altanen tills det blir frost? Vi har inget inglasat utan en vanlig altan i söderläge fast med skugga efter kl 14.
Margaretha
Mina övervintrar på en inglasad balkong, där vi håller +4 grader. Så du ska ju ta in den innan den fryser, men altanen blir säkert jättebra nu i sommar och höst - och en lite större kruka!
Ann-Marie
Tack för era råd. Har planterat Petunior idag så jag ska ta och plantera om passionsblomman när jag ändå är i farten
Ann-Marie
Hur stor kruka ska det vara? Upptäckte just att jag inte äger en innerkruka med större diameter än cirka 12 cm så jag måste köpa. Och ska det vara av plast eller lera?
Alexander-VG-zon3
har du nåt latins namn på den ??

olika passionblommor vill ha olika övervintring . edulis eller passiflora caerulea vill ha kallt övervintring runt +5c och tål även en del frost och blommar om dom får en sval övervintring eller svala nätter .
tropiska passiflora vill ha runt +15c +10c på vintern och ljust och mer fukt i luften .

har du bild på den ??

eller är det nån av dom här två
http://davesgarden.com/pf/go/1564/
http://davesgarden.com/pf/go/1558/index.html

finns jätte många arter
Ann-Marie
http://www.tinyurl.se/86ea5
Den ser ut så här men det blå är rött. Den blå är finare tycker jag men svärmor gillade alltid den här bäst.
Ann_Marie
Alexander-VG-zon3
den du visade kan du köpa på blomsterbutiker och plantskolor ,, jag tycker den är lättare att få till att blomma med .. vet tyvärr inte vilken sort du har ,, kan du inte fråga din svärmor om latinska ?
Ann-Marie
Svärmor vet bara namnet passionsblomma på den och det är en vanlig sort som finns på blomaffärerna som sagt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ann-Marie @ 03-06-2007, 11:44) *
Svärmor vet bara namnet passionsblomma på den och det är en vanlig sort som finns på blomaffärerna som sagt

kan det va denna ??

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi

Ann-Marie
Den ser ut som passiflora edulis förutom att de blå spetsarna är rödaktiga. Den har ju inte blommat på 8 år ungefär så jag har inte så himla bra minne av rödfärgen. Och för henne blommade den stadigt varje år sen hon satt den i trång kruka, visst är det orättvist :-))
Netha
Min passionsblomma som jag fick på morsdag blommar hela tiden fastän den står i samma lilla kruka.
Den står ute sedan en vecka i söderläge...temperaturen har pendlat mellan +2 - + 38° då solen gassat.
Jag ger den svag gödselvatten vid varje vattning (ca tredjedel av normal dos)
Idag har den tre utslagna. bravo.gif
[attachment=3610:Passiflo...3_6_2007.jpg]
Ann-Marie
Det kanske är utevistelse min blomma saknar. Ska ställa ut den i morgon så får den sällskapa med tomaterna. Ska fixa till lite svag gödsel också och pröva.
lissa
Grattis Netha...dom ser jättefina ut...jag har bara en knopp kvar som jag tror ska öppna sig i veckan.
Netha
CITAT (lissa @ 04-06-2007, 21:44) *
Grattis Netha...dom ser jättefina ut...jag har bara en knopp kvar som jag tror ska öppna sig i veckan.

Kanske har jag ovanlig tur just nu... min har 14 st till knoppar som jag hoppas ska slå ut så småningom
och kanske får jag någopn frukt också (det fick syrran på¨sin planta som stod inomhus)

Håller tummar för att din ska slå ut och att den också ska få fler knoppar. smile.gif
Kanske gör det sitt att vi har midnattssol = ljust dygnet runt.
djdk
När vi ändå är inne på passionsblomman... Jag har en gigantisk sådan som slukar otroliga mängder vatten och får en hel del sol. Nu har det börjat komma frukter på den, fem stycken i olika omgånger, allt från en ärta till en jordgubbe i storlek.

Kan man äta dessa?
Jag frågade min syster som är florist, men hon hade ingen aning.
Tacksam för svar. smile.gif
lissa
Jag tror att dom flesta är ätliga, även om dom ofta används till juce eftersom det är mer kärnor/frön än fruktkött smile.gif
clivia
[attachment=3748:Passiflo...ch_fruit.jpg]
CITAT (djdk @ 06-06-2007, 20:48) *
När vi ändå är inne på passionsblomman... Jag har en gigantisk sådan som slukar otroliga mängder vatten och får en hel del sol. Nu har det börjat komma frukter på den, fem stycken i olika omgånger, allt från en ärta till en jordgubbe i storlek.

Kan man äta dessa?
Jag frågade min syster som är florist, men hon hade ingen aning.
Tacksam för svar. smile.gif

djdk, det är bättre att lägga en bild på den här sidan om du vill veta mer. Ätbara och vanliga är dessa sorter men bara några av dem är odlade för frukt:

Passiflora actinia
[attachment=3740:passiflo...__blomma.jpg][attachment=3741:passiflo...__fruit2.jp
g]

Passiflora alata
[attachment=3742:passiflo...ch_frukt.jpg]

Passiflora caerulea
[attachment=3743:Passiflo...ch_fruit.jpg]

Passiflora coccinea

Passiflora decaisneana

Passiflora edulis
[attachment=3744:passiflo...ch_fruit.jpg]

Passiflora incarnata
[attachment=3750:passiflo...ncarnata.jpg]

Passiflora laurifolia
[attachment=3746:passiflo...a__frukt.jpg]

Passiflora ligularis
[attachment=3747:Passiflo...__blomma.jpg]

Passiflora maliformis
[attachment=3748:Passiflo...ch_fruit.jpg]

P. manicata
P. membranacea
P. mixta
P. mollissima
[attachment=3749:passiflo...a__frukt.jpg]

P.nitida
P.quadrangularis
P.spectabilis
P.vitifolia

Som sagt du bör ta bild av din växt om du skulle vilja veta mer. Jag har en känsla att hos dig finns antingen ett exemplar av Passiflora edulis eller Passiflora caerulea, de är de vanligaste ätbara sorter odlade i Sverige.

MVH/clivia
djdk
[attachment=3758:Bild000.jpg]
[attachment=3759:Bild001.jpg]
[attachment=3760:Bild003.jpg]

Såhär ser den ut i dagsläget, dock inga blommor utslagna för stunden.
Men jag skulle misstänka att det är en Passiflora caerulea.
Alexander-VG-zon3
jätte fina passifloraor ni har ,, min på friland har blomknoppar såg jag den är inne på andra året nu
clivia
CITAT (djdk @ 07-06-2007, 14:30) *
[attachment=3758:Bild000.jpg]
[attachment=3759:Bild001.jpg]
[attachment=3760:Bild003.jpg]
Såhär ser den ut i dagsläget, dock inga blommor utslagna för stunden.
Men jag skulle misstänka att det är en Passiflora caerulea.

Ja, djdk, enligt blad är det Passiflora caerulea. yes.gif Grattis till ett fint exemplar tummenupp.gif

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon