Pher
Halo odlingsvänner!

Har hört delade meningar angående om man ska plantera nya hallonkvistar redan nu eller vänta några månader? En del säger att man bör plantera så fort som möjligt och en del menar på att hösten är bäst.

Tänkte köpa 5pack hallon "kvistar" hos en odlingsfirma, för de har ni ju sagt är bäst. Lyder er såklart wub.gif

Ni må tro att man får många olika svar när man frågar grannarna vid kolonilotten. En del verkar ha svårt att erkänna att de inte vet utan drar till med något har jag märkt. laugh.gif

Tacka vet jag er, er är det ordning och reda på!

Mvh
Kerstin i Malmö
Ja, man kan få många svar...

Jag fick hösthallonplantor av vänner för två år sedan och dom planterades 1 augusti. Tro det eller ej men jag fick hallon redan den hösten.

Tyvärr vet jag inte riktigt med "vanliga" hallon men finns dom till försäljning så brukar det gå bra att plantera. Det är väl lättare på hösten så till vida att det är fuktigare för varmt och torrt kan ju göra att det inte tar sig så bra.

Jag går själv och funderar på gula hallon...

Kerstin
Jan af Lisö
Hej

Herbert, från Herberts Hallon, Sveriges kanske mest kände hallonodlare, skriver om hallonodling här på odla.nu:

http://www.odla.nu/artiklar/hallon.shtml

---
Herbert har också en egen hemsida,

http://www.webben.net/hallon

med råd och tips
Åsa, mälardalen zon 2
Barrotade plantor bör planteras på våren eller hösten.

Krukodlade plantor kan planteras hela odlingssäsongen men man bör undvika att plantera under en jättevarm och torr period.

Vet att barrotat är billigast men köp gärna även några krukodlade plantor och testa lite olika sorter, titta runt i butiker och se om du hittar ex. plantor från Herberts hallon. Jag har hittat några av hans krukodlade hallonplantor på plantagen + hos trädgårdskedjan växtmästaren. Man måste inte bara odla en sorts hallon utan man kan odla flera sorter ifall man vill. Jag är mycket nyfiken på hur det gula remonterande hallonet Allgold smakar som jag köpte på rea i höstas. Själv har jag liten tomt att odla på men det finns berg + altan så jag har mobilt hallonland i hinkar.
Pher
Ska kolla runt hos plantagen och växtmästaren. Har varit där tidigare och spanat lite, men då visste jag inte detta om krukodlade eller barrotade. Antar att man måste fråga personalen om detta?
För tror de var plantagen där stod de fem stycken "pinnar" ner i en plastkruka. Men dessa kanske har varit barrotade innan?

Herberts Hallon ska jag också fråga efter. Eller känner man igen dem på hans hallons namn?

Jag är väldigt förtjust i hallon,, mm, kan inte vänta tills nästa år. Hoppas man får vara med så länge. *smaskens*

Så Åsa, du går och väntar på att få skörd från de gula Hallonen,, um, spännande. Du får rapportera när de mognat! Är dem genmanipulerade eller? Hörde även att potatisen man köper i affären är genmanipulerad, stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
De svenska potatisarna är inte genmanipulerade bönderna får inte odla genmanipulerade grödor här, råkar man få genmanipulerat utsäde av misstag så brukar det förstöras snarast möjligt. Det var en bonde som råkade få med lite genmanipulerad raps bland rapsfröna han köpte, han var tvungen att plöja ner rubbet.

Potatisen vi odlar + de hallonsorter vi odlar har framkommit genom vanlig hederlig förädling under många, många år.

Titta på krukorna i butiken Herbert brukar ha en stor klisterlapp på krukorna där det står Herberts hallon.

Det gula hallonet Allgold var också från Herberts odlingar, titta på hans hemsida det finns en massa information om de olika sorter han säljer. Allgold är inte speciellt härdigt det går bara till zon 3 men med ett mobilt hallonland kan man flytta in plantorna i växthus och förlänga säsongen lite.
Susanna
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-06-2003, 17:43)
Själv har jag liten tomt att odla på men det finns berg + altan så jag har mobilt hallonland i hinkar.

Hej Åsa!

Fungerar det bra med ett mobilt hallonland? Hur stora hinkar kräver varje planta? Läste någonstans att man bör undvika svarta hinkar pga värmen. Vad har du för erfarenheter?

Hälsningar
Susanna
Åsa, mälardalen zon 2
Det fungerar bra med hinkar men man måste vara mera noga med vattning än vad man är när de sitter planterade i marken (+man måste såklart ge lite gödning mina får lite nässelvatten och gräsklipp under säsongen). Mina hinkar är på mellan 10-15 liter och ingen av dem är svarta utan jag har valt ljusa hinkar som jag gjort dräneringshål i.

Även Herbert odlar hallon i hink så det finns en del bilder på hinkodlade plantor på hans hemsida som det finns länk till i tidigare inlägg i denna diskussion. Fast jag tar inte upp plantorna ur hinkarna som Herbert säger att man ska göra till vintern jag bara ställer in dem i kallväxthuset och de verkar klara sig bra ändå under vintern.
Pher
Ok, det låter bra att de svenska potatisarna inte är genmanipulerade. Men då kommer min följdfråga.. Antar således att inte alla potatisar är svenska som affären har?
Tyvärr har jag själv får dålig kännedom vart bintje, king edward osv kommer ifrån?

Grejen är att en kille som brukar vara rätt säker och sällan har fel sa att potatisen i affären är genmanipulerad, så möjligen menade han de utländska? Inom skogsindustrin har jag förstått att de finns genmanipulerade träd som tål kyla bättre osv.

Tillbaks till Hallonen, tyvärr fanns de inga Herberts Hallon. Däremot verkade all vara krukodlade. De andra hade slängts sa han. Men jag var bara på ett ställe, ska besöka fler imorgon.

De som fanns hos ett av Plantagen i stan var Haida, Ottoson Preusen (Samma märke verkar herbert sälja?), sedan fanns hösthallon som hette Carmen.
De var bara en liten rapport. smile.gif Hittar jag inga Herbert hallon får de väl bli vad som finns. Det fanns väldigt få kvar faktisk, inte så de vidare fräscha ut heller, men men

All for now. Mvh
Ewa L
Jag planterade både barrotade och krukade hallon förra våren. Tror ni jag minns vilken sort?

Innan jag blev slav under denna sajten använda jag mitt sunda bondförnuft (??) och klippte ner dem till min höjd (170 cm), eftersom jag insåg att jag inte nådde längre utan stege.
Nästa år skall jag klippa redan vid 150 cm, för de fortsätter ju att växa. Har dessutom nu läst att det är helt OK att klippa.

Hursomhelst: De är fulla med blom och kart!!!! wub.gif wub.gif
Herbert Arvidsson
Hej vi svarar på ett gammalt inlägg och antar du kanske redan har lyckats få svar på alla dina frågor. Vi säger att det går bra att plantera hela säsongen, men om du sätter plantorna på hösten behöver du inte vattna mer än vid planteringen eller inte alls. Tänk på avståndet emellan plantorna vad det gäller hallon bör avståndet vara mer än vad som vanligtvis anges, för att få bättre bärkvalitet och minskad risk för svampinfektioner Hälsningar Herbert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon