Full version: Hjälp!
Fifi Förgätmigej
sos.gif

Mitt i vår gräsmatta har det stått en liten rabarberruska som inte ville växa till sig. Den kommer upp varje år, men vissnar ner efter ett tag och har då bara blivit tre-fyra stjälkar stor. Den har varit alldeles överväxt av ogräs, så idag grävde jag upp den och satte ner den i en ny grop som jag gödslat med lite kogödsel samt att jag tog bort allt ogräs som växte i plantan.
Men efter den här omplanteringen så verkar rabarberplantan minst sagt trött. sad.gif Den slokar och ser döende ut!
Har jag tagit livet av den, eller kommer den att repa sig? Vad kan jag ha gjort för fel? Var det en dum tid att gräva upp den nu? Jag grävde så djupt under den som jag kunde komma, men det gick av en tjock rotbit ändå. Men det var ändå en hel del rejäla rötter kvar.
Den står på samma ställe som den gjorde förut, dvs i full sol i bra lergjord som inte är för tung.
Fenja
Den har fått en chock helt enkelt! Vattna ordentligt så repar den sig säkert! Håll sedan ogräsfritt runt den så kommer du att få fin rabarber.
Mvh
Fenja
Inge J
Stämmer med shocken, men var lugn, den hämtar sej efter ett tag med rejäl vattning. Har du tillgång till träaska så älskar rabarber detta i lagom mängd, så strö lite aska runt plantan när den har kommit igång så får du en fantastisk fin planta. Lycka till tummenupp.gif

Det skulle vara chock whistling.gif
ingrid fuxwall
Inbillar mig att det är helt omöjligt att ta död på rabarber, minsta småbit av roten ger ny planta - hos mig i alla fall.

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Japp rabarber tål det mesta, vet en som försökte ta kål på en rabarberplanta med jordfräsen, resultatet av försöket var hundratals nya små rabarberplantor.
Fifi Förgätmigej
Ja, det låter ju bra. Jag vet att rabarbern ska vara svår att ta död på, men jag var ändå lite orolig att jag lyckats med det. whist.gif
KURT
Skall rabarbern trivas i längden så måste det vara öppen jord runt den, och den behöver näring.
Fifi Förgätmigej
Alltså, rabarbern ser fortfarande lika trött ut (men den lever.. ) och nu funderar jag på om jag ska ta bort stjälkarna så att den bara har själva roten att ta hand om?
Annika i Korsholm, Finland
Brukar det inte vara så att bladen behövs för att omvandla solljuset till nyttigheter åt roten? Jag skulle alltså vattna ordentligt, låta blad och stjälkar vara kvar och ge den några veckor. Rabarber gillar väl också välgödslat.

Har hört någon gång att man borde gräva en riktigt stor grop och fylla med kodynga och (säkert jord över) och sätta en rabarberplanta dit. Då har man fin rabarber i minst 50 år. Har inte provat själv för vi har så enormt stenig mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon