Kan någon hjälpa mej med mitt myrproblem. Jag har fullt med svartmyror, mest under plattor, men även på andra ställen. Jag fick se att dom börjar dyka upp även i växthuset , så nu måste jag göra något. Finns det något miljövänligt så vore jag tacksam.
Gossen Ruda
01-06-2007, 21:23
Dom vanligaste medlen kan knappast kallas miljövänliga, Myrr, Baythion och liknande men dom är effektiva. Myrdosor finns annars. Starkt luktande kryddor har också använts med tydligen gott resultat, kanel och ingefära bl.a.
kricke1
01-06-2007, 23:17
CITAT (Inge J @ 01-06-2007, 19:38)
Kan någon hjälpa mej med mitt myrproblem. Jag har fullt med svartmyror, mest under plattor, men även på andra ställen. Jag fick se att dom börjar dyka upp även i växthuset , så nu måste jag göra något. Finns det något miljövänligt så vore jag tacksam.
Gå till en trädgårdsbutik, tex granngården o fråga villket medel elelr sett som dom rekomderar som det bästa !
KURT
02-06-2007, 05:45
Och hur länge håller sig myrorna borta?
emmapemma
02-06-2007, 07:22
När jag har använt Barython har myrorna försvunnit - puts väck. Sedan tar det väl några månader innan en ny koloni växer fram...
Men när jag tänker efter så har de inte kommit tillbaka öht där vi hade som mest problem med dem. De bodde i dräneringen runt huset, och knatade in i skafferiet och snodde mat. Då vattnade vi med Barython runt huset, och sedan dess har vi inte några myr-hus-problem, och det var 4 år sedan. Men jag skulle nog inte vattna runt ett växthus där jag odlar i markbäddar. Själv odlar jag i hink, och har samma problem som dig. De har grävt bort stenmjölet (jaha, att det skulle vara så bra mot myror?) och nu invaderar de mina tomathinkar... men plattorna och grunden kan jag ju faktiskt vattna med Barython (risken är väl att ännu mer stenmjöl försvinner ner...).
Och jag fattar inte varför de trivs så i hinkarna, det är självbevattningshinkar och ständigt fuktiga! Myror ska ju gilla torrt!
Gnuttis
02-06-2007, 10:21
Har själv problem med myror i växthuset (och jag misstänker att de även bor i krukorna till tomatplantorna ). Jag har prövat Nippon och det fungerar. Det är som någon sockerlösning (fast med gift i) som myrorna kommer och hämtar och sen matar de bla sina myrlarver med medlet och sen går det inte många dagar innan myrorna är borta
Malvia
02-06-2007, 11:46
Jag satte ut en kopp socker blandat med lika mycket salt.
De dras till det söta men tål inte salt. Borta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.