Full version: stubbar
Rosa_75
Nu tog vi för ett tag sen ner en jätte stor björk som stod fram för huset. Nu är det så klart en stor stubbe kvar efter den.
Inte hög för dom sågade långt ner. Men det var en gammal stor björk så stubben är bred och så klart i vägen.
Runt om kring denna plats finns även andra stubbar som dom förra ägarna ordnade dit giggle.gif
Min fråga är så klart. Finns det nåt bra sätt att få bort stubbarna?
Vet ju att man kan gräva upp dom eller fräsa bort. Men finns det inget annat sätt att bli av med?

thanks.gif Tacksam för svar
pleximaster
Tyvärr är det bästa sättet att få bort dem att gräva upp dem och det görs lättast med en maskin… fräsa går också men lämnar en hel del kvar i marken som kan bråka om man vill göra rabbater eller dyl.

mvh plexi
Cilla
Japp, att fräsa bort är nog bästa sättet. Sedan kan man plantera på stubben. Björkstubbar förmultnar relativt snabbt om man lägger en hög med humusrik jord över (t ex kogödsel) och planterar något där. Alla stubbar förmultnar snabbare om man lägger en hög jord över dem, och det blir en förvånansvärt bra mylla och miljö för de flesta växter man planterar däri.
Gossen Ruda
Det bästa är väl att vänta några år och sen gräva bort den för då har rötterna multnat lite och är lättare att kapa. Annars kan man göra som vi lärde oss i lumpen, gräv in under stubben och peta dit lite sprängämne. Bör dock inte göras nära hus. Den stubben vi tränade på i lumpen var nog ganska rutten eller så var laddningen för stor för bara en bråkdel av stubben återfanns efteråt. Möjligen återfinns en del i omloppsbana runt jorden.

Edit stavfel
Cilla
;-) Sprängstubbar har jag också varit med om. Det är roligast långt efteråt... När man plockat upp resterna av virke och sten en kilometer därifrån vill säga, och det hela övergår till ett minne att berätta om. Vad vore livet utan en och annan sprängarhistoria!
e_sedell
Ett tipps är att ympa in svamp i stubben. Dock ska man göra det så snart man kan efter att trädet är fällt. Någonstans 1-2 månader är max vad man ska vänta tror jag. Svampen kommer på några sesånger bryta ned stubben. Det är ingen agressiv svamp som tar död på äppleträden i närheten, eller något annat levande träd. Den angriper bara död ved, av lövträd, i undantagsfall gran (beroende på terpentiner i barrträden).

Sätt t.ex. ostronskivling (ostronmussling), den svampen är god och säljs i butiker. Mycel kan du beställa via nätet från diverse firmor. (Jag har också endel som jag kan avvara, billigare än laburatorium). Du bör nog inte dröja mer än 1-2 månader innan du ympar mycel i den.

RibesRubusVitis
Vi diskuterade samma problem för två månader sen, och jag föreslog att man skulle elda upp stubben. Sök på ”oljefat”, och du skall finna…
Kjellepelle
Hej. Buskar och mindre träd brukar jag dra upp med bilen. Kopplar ett bra rep runt roten på växten till dragkroken på bilen och sedan är det bara att gasa. Stora björkrötter kanske blir svårare, men drog upp en tujja på 5 meter utan problem.
Rosa_75
Tack så mycket för alla svar.
Det här tål att funeras över.
Björk stubben är så stor så den får nog vara kvar.
Men dom andra känns som dom ska va ganska lätta att bli av med
. blomma.gif
Ammoura
Vi har en stubbe efter en jättestor gran (den stod på torget i Trollhättan året innan vi flyttade hit). Jag håller på och gör ett land i en cirkel runt. På stubben kan man ha någon kruka eller så sätter man klätterväxter mot. I landet ska jag ha smultron m.m. Inget skoj att gräva landet med alla stora rötter men sen så smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon