Full version: Chili
Hella
Hej,
Jag odlar en massa chili men undrar om någon vet om/hur man kan frysa in dem för att ha något som mer liknar färsk under vintern. Torkad tycker jag blir lite trist men man borde ju kunna frysa men frågan är om man måste förvälla lite först? Nägon som vet?

Hella
KURT
Normalt skall man blanchera grönsaker som skall frysas, för att man vill stoppa all enzymatisk aktivitet i dem. När det gäller chili så tror jag dockk inte att det är så viktigt. Hur som hellst så kommer de att förlora mycket i konsistensen (men inte smaken) om man fryser dem, de kommer att bli blaskiga och lösa i konsistensen. Man kan också göra inlagd chili (det är ju vanligt i affären) och man kan lägga dem i olja (oljan tar då MYCKET smak av chili) och både olja och chilifrukter kan användas.
habanero
Om du gillar vinäger, så kan du göra jättehärliga såser. Jag brukar köra chilen i mixern och sedan koka upp i vinäger. Habanero och morot blir kanonbra. Lång hållbarhet, och gott.

Sen kan man göra gelé också. Supergott till philadelphiaost på kex. (http://hem.passagen.se/habanero/Recipes.html)

Torkat behöver inte alls vara tråkigt. Vissa sorter vinner på torkning. Man kan göra pulver eller flakes på de torkade.

En bra grej med såser och pulver är att det är lättare att dosera för att få lagom hetta. Annars vet man ju egentligen aldrig hur stark just en viss pepparfrukt är.

Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
Torka, göra inläggningar koka egen chilisås, man kan röka dem också men det har jag itne gjort (än).
Trä på snöre och göra dekoraitoner, t ex vid jul är det populärt att ha som dekoraiton på paket å annat.
Jag lägger in mina ibland i honung - det håller i flera år i kylen!

Oj - jag tror Du är först med denna så enormt populära fråga - god två tror jag 'vad gör jag med all squash' brukar vara ;-))

Hälsar Ingrid
digitalkarin
Hur gör man när man lägger in dem i olja, då?
Ingrid på Västkusten
Jag hackar chilin, åsså sjuder jag dem i olja(oljan skall täcka) tills allt vatten som är i chilin har avdunstat, tar ca en timme det.
Då får man fasta delar = chilisås som man kan krydda på avlfritt sätt åsså chiliolja som är MUMS att pensla på 'allt' grilla fisk i, sätter piff på ALLT!

Glada smaskenshälsningar ifårn Ingrid
KURT
Här finns många chili recept:

http://easyweb.easynet.co.uk/~gcaselton/ch...hile/chile.html
Kana
När vi ändå pratar om chili... tongue.gif Min största chili just nu är en Hungarian Yellow Wax som fått en enda frukt, inga fler blommor syns till heller. Blir det inte mer än så? Mina jalapenos har en hel del blommor och ett antal små frukter. Den andra frågan handlar också om den största chilin, den är grön men har liksom brivit brun på ovansidan, inte rutten men mer som om den är solbränd? Är det sol och vind och gör det i så fall något? Kan man göra något för att undvika det? blink.gif

K.
KURT
CITAT (Kana @ 27-06-2003, 08:17)
När vi ändå pratar om chili... tongue.gif Min största chili just nu är en Hungarian Yellow Wax som fått en enda frukt, inga fler blommor syns till heller. Blir det inte mer än så? Mina jalapenos har en hel del blommor och ett antal små frukter. Den andra frågan handlar också om den största chilin, den är grön men har liksom brivit brun på ovansidan, inte rutten men mer som om den är solbränd? Är det sol och vind och gör det i så fall något? Kan man göra något för att undvika det? blink.gif

K.

På denna bild verkar Hungarian Yellow Wax ge en massa frukter (om de inte är ditlimmade!)

Ingrid på Västkusten
Hur är det med gödningen och vart står plantan? I växthus?

Om chilifrukten blivit brun på ovansidan så är den bränd :-(( tyvärr. Och kommer eventuellt bli dålig.
Här måste Du ha till en fläkt för att röra runt på luften - skuggardiner är bra också - men med rotation på luften kommer man långt och en termometer för att kolla hur varmt det är. Flytta gärna lit epå plantan så den inte står så nära glaset/plasten.

Hälsar Ingrid
annaviktoria
Jag hade massa habanerosar som jag helt sonika proppade ner hela i en flaska och hällde olja på - jättestarkt blev det fort och väldigt användbart till all sorts matlagning, utom möjligtvis pannkakor. Torkade passar de utmärkt att koka egen chilisås till mexikansk och liknande mat - den blir väldigt annorlunda än slafset man köper för dyra penningar i mataffären.

Här är ett familjerecept:

Chilisås

Öppna chilisarna och släng/spara och plantera om fröna om du inte gillar jättestark chili

Koka upp i ganska mycket vatten. Glöm inte att salta

Låt sjuda länge - tills de är mjuka

Lägg chilisarna i en mixer med en del av vattnet (spara resten vattnet) och mixa tills det har blivit finfördelat - en slät sås

Häll tillbaks i kastrullen med resten av vattnet

Red (med mjöl, ströbröd eller vitt bröd) tills konsistensen är som du vill ha den

Voila! Chilisås till allt möjligt
Kana
Mina chilisar bor på en balkong på fjärde våningen utsatta för både sol och vind. Jaja, det får gå som det går med det helt enkelt. sad.gif Vad gäller gödning så får de BioBact och ungraren står i samma kruka som en jalapeno som har massor av blommor och små-små frukter. (Och jag som föreställde mig att Hungarian Yellow Wax skulle bli gula! De på bilden var ju röda!)

K.
KURT
CITAT (Kana @ 27-06-2003, 13:12)
Mina chilisar bor på en balkong på fjärde våningen utsatta för både sol och vind. Jaja, det får gå som det går med det helt enkelt. sad.gif Vad gäller gödning så får de BioBact och ungraren står i samma kruka som en jalapeno som har massor av blommor och små-små frukter. (Och jag som föreställde mig att Hungarian Yellow Wax skulle bli gula! De på bilden var ju röda!)

K.

jag tror att Hungarian Yellow Wax är gröna-gula-röda
och man kan plocka dem gula om man vill.
habanero
Det är olika mognadsstadier.

De omogna är oftast gröna. Och en del går över ett ett gult stadium för att sen bli röda.

Smaken brukar variera mellan de olika stadierna. Så testa och smaka.

Hälsningar
Mats
Susanne i Linköping
CITAT (Kana @ 27-06-2003, 08:17)
Min största chili just nu är en Hungarian Yellow Wax som fått en enda frukt, inga fler blommor syns till heller.

Så gör mina Hungarian också! Utom en, som min sambo råkade bryta av frukten på. Den har nu fått ett antal nya blommor. Varför det bara vill bli en frukt är jag osäker på, visserligen står de ganska trångt men en annan chiliplanta av en annan sort står i en ännu mindre kruka och den har massor av små frukter och blommor.
Kana
CITAT (Susanne i Linköping @ 27-06-2003, 15:38)
CITAT
Så gör mina Hungarian också! Utom en, som min sambo råkade bryta av frukten på.

Hmmm... *stirrar ont på den enda brända chilin* tongue.gif Man kanske skulle offra den om det skulle leda till att det blev fler... huh.gif

K.
habanero
Det är ju fortfarande tidigt på säsongen, så varför inte klippa ner den lite? Capsicum annuum brukar vara ganska snabba med att få mogen frukt. Ca. 60-70 dagar om sommaren är fin. Så då har du ju en fin skörd i slutet av augusti om det skulle fungera.

Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon