Tesa
Att jag aldrig lär mig...det är ju samma visa varje år.. Det går så bra så i början av maj, man fixar och donar och rabatterna ser prydliga ut och grönsakslandet blir fräst och ser jättefint ut och man tror verkligen att i år..i år.. ska grönsakerna bli sådda i tid, i år ska dammen bli färdig, i år ska jag ha en fin trädgård jag kan njuta av och vara stolt över..HAHAHA crazy.gif ...
Plötsligt är maj över och bara löken och potatisen har kommit i jorden, ogräset har exploderat i rabatterna, gräsmattan och maskrosorna i den växer snabbare än man hinner hålla undan..det en gång så fina grönsakslandet är överväxt med ogräs som måste tas om hand innan sådd ens är att tänka och har man tid så regnar det och har man inte tid skiner solen...dagarna försvinner i ett huj och om kvällarna så gör knotten utevistelse omöjlig..(mitt huvud är som en öm böld efter 10 minuters rabattrensning i går kväll)
...det blir väl som alla andra år i år med...suck..en massa hopp och drömmar och lite verkstad.. no.gif

...fast egentligen känns det -cry-.gif just nu...men det går väl över..precis som maj..
Ammoura
Känner precis likadant.
Ett land fastnade jag med förra året och i år skulle det minsann grävas färdigt och köpas smultron och jordgubbsplantor... Mina gamla spadtag syns knappt under ogräset nu.
Sniglarna skulle jag bannlysa från trädgården, hade förklarat krig.. En gång har jag gått och plockat, ett par gånger har jag saltat.. Dom är överallt. Klättrar t.o.m upp på trappan till huset, säkert 10 steg, öppet emellan.
Huset skulle målas.. Men det enda som hänt är att halva garaget är skrapat.

Det man får göra är att sätta andra nya mål. Prioritera. I år ska vi få ett färdigt staket runt tomten och GARAGET ska målas smile.gif Ska även börja på ett litet land uppe vid berget. Hittade ju så fina dubbla gammeldags pingstliljor på en ödetomt... smile.gif

Gäller att vara bra på att komma med ursäkter. Min är att det regnar precis hela tiden hur ska man då hinna?

Du är iallafall inte ensam. Försök ta en sak i taget istället för att göra 15 saker halvklara. Och imorgon går vi ut och bara sätter oss i någon skön stol och tar oss en kopp kaffe och tittar på det som FINNS instället för det som inte är klart.
Tesa
CITAT (Ammoura @ 01-06-2007, 23:05) *
Och imorgon går vi ut och bara sätter oss i någon skön stol och tar oss en kopp kaffe och tittar på det som FINNS instället för det som inte är klart.

DET låter bra...om det inte vore för att min nyaste trädgårdsmöbel är så jäkla obekväm och den gamla goa har gett upp... thumbdown.gif (gnäll, gnäll..)
...men jag får väl bära ut en fåtölj kanske, det ska ju bli vackert väder.... coolgleam.gif
Ammoura
Har en ärvd baden baden som jag inte hunnit använda än... smile.gif

Och i veckan kommer sommaren så nu blir det till att grejja, skattepengarna ska ju komma också.. smile.gif
anna_rispan
Tesa: än en gång känns det skönt att läsa om nån som har samma dilemma som jag. jag har inte ens sått gurkorna än!!! men det hinner jag kanske idag. om jag har jord hemma så att det räcker. mitt maskrosprojekt har blivit överväxt av snart 1 meter höga maskrosor!! projektet var att gräva upp så många jag orkade...hehe

har fortfarande en massa fröer som ska ner i trädgårdslandet. men mamma brukar säga att det mesta hinner växa ifatt när man väl stoppat ner det så det ordnar sig nog för oss eftersläntrare också. eller hur?!
Emssal
Ojoj, jag känner igen mig :-D

Köpte hus i höstas, med utbyggnader som inte är klara, med en trädgård som inte blivit särskilt ompysslad de senaste åren. Dessutom är jag singel och heltidsarbetande och hade på något sätt tänkt att jag skulle kunna klara av detta. *skratt* Jag ligger ständigt lååååångt efter med precis allt!
Naturligtvis går jag inte på allt det som redan finns att göra utan bygger odlingslådor, köper rosor, perenner och balkonglådor mm. Är jag inte alldeles smart så säg?

Jaja, jag tillåter mig lyxen att sitta på altanen och käka långfrukostar ändå på helgerna och sedan göra det jag hinner. Ingen som dör av ogräs och byggbråte, tror jag i alla fall ;-)

Hade ju varit skönt att ha någon som tog hand om marktjänsten, ingen karl som nappar? *skratt*
stennie
coolgleam.gif Tack och lov att det är fler än jag som inte hinner, mer än halva kökslandet ligger öde ,förutom ogräset som har hunnit växa något otroligt de sista veckorna med omväxlande sol, regn och värme whist.gif Man får väl försöka peta ner lite fler frön idag.... biggrin.gif
Biggan_
Oj, vad jag känner igen mej! Man rensar o rensar och när man är färdig är det dags att börja om igen för där man började har det växt igen! -cry-.gif ...och är man ledig regnar det så klart!
Sen är jag en j***a idiot också, för ser jag en blomma som slagit ut eller är i knopp så måste jag in och hämta kameran för att fota och det tar tid vill jag lova för det är alltid mer än just den blomman man fotograferar, brukar bli 50-100 bilder i taget, och vips så har en timme försvunnit!
I början på våren brukar det gå bra, sedan får man prioritera och ta det som ser värst ut först! crying.gif
Men ärligt talat så tror jag inte att någon har en perfekt ogräsfri trädgård, undantaget kanske dom som bara har några få kvadratmeter utanför dörren.
Man kan ju trösta sej med att ingen kommer och tar jobbet ifrån en i allafall! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wink.gif
Fenja
Tack, detta var en trösterik tråd!! Grämer mig över att en massa grönsaker inte är sådda, men gurkor och tomater spirar inne i alla fall... biggrin.gif
Mvh
Fenja
Tesa
Håhåjaja..inte blev det vare sig det ena eller andra i dag heller...först flyttade vi kvigor och sen blev jag illa tvungen att åka och handla eftersom det ekade i kylskåpet..sen laga middag och nu ska jag gå till lagårn så min dag är slutt sen....Men i morgon...dååå skaaaa jaaag... rolleyes.gif
Tesa
Idag HAR jag...
...sått morötter, palsternacka, majrova, rädisor, sallad, haverrot, mangold m.m och hackat runt i hela resten av landet för att ta död på fröogräset..5 timmars hårt arbete med bara en liten kort paus...(min rygg är rätt röd och dessutom mör just nu...)Vem behöver gymkort?? sweatingbullets.gif
I natt sover jag gott.. d010.gif
Fenja
Hoppla!!! biggrin.gif Nu får jag ångest... får försöka att ta mig i kragen i morgon!!
Mvh
Fenja
Emssal
Jag ägnade ett par timmar igår till att fylla stora odlingslådan. Gick väl åt en 30 säckar jord och kogödsel + några rullebörar sand...
Hur mycket väger en säck jord förresten? Vore kul att veta hur mycket jag lyfte och svingade runt igår sweatingbullets.gif

Ikväll ska jag köpa mer jord och fylla de två små lådorna. En ren baggis :-)
På onsdag ska det sås och planteras! Om inget annat kommer emellan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon