katah
Jag vågar mig nu för första gången till en liten växtmarknad och behöver lite hjälp med prissättnig.
Det är ett mindre landsort.

Dvärgtomat tiny tim
chili
spaghettipumpa
bananpaprika (rätt stor planta)
malva ( den som har en stam- krukväxt)
palettblad
påfågelblomma
blommande (- några fruktbärande) tomatplantor
juncus effessus = spiralis
ornamental gräs ( en grässtrå/ papperskruka) stora blommande
hängpetunia ( mycket blommor)
vanlig petunia
lime tobak ( mycket knoppar)
Merlin
Min väninna och jag sålde plantor för 20 resp. 10 kr krukan. 20 för dom stora växterna och 10 fär dom små. Jag tror att det blir enklast så för som som handlar, dom ser priserna direkt. Om du vill sätta priser beroende på hur dom enskilda växterna ser ut kan du klistra fast lappar på krukorna. I allmänhet kan sägas att folk köper det som ser mycket ut och inte det som är värd mycket (förutom några kunniga odlaiter förstås flirting.gif )- så ta lite mer för blommande exemplar! Lycka till!!!
Tesa
Såg att dom tog 650!!!! kr för en fruktbärande tomatplanta i blomsterafffären förra veckan...den var visserligen rätt stor och hade säkert en snygg kruka men ändå!! Så för fruktbärande tomatplantor kan du nog ta en del...jag brukar sälja "normala" tomatplantor för 20 kr och tar ungefär detsamma för andra grönsaksplantor..
Det är väl lite beroende på om "du bara vill bli av med det" eller om du odlar upp för att sälja....men säljer man för en billig peng brukar det ha strykande åtgång..och summan kan ju bli densamma fast man slipper bära hem en massa igen..lite chansning..
Lycka till!
katah
Jag har egentligen inga problem att bära allt hem för helt plötsligt har jag massa nya ställen att plantera allt på, men jag
är ändå lite nyfiken på att sälja i framtiden, så varför inte bara prova.

Om jag prisätter lågt och får allt såld skulle jag få en tusenlapp = vårens växthusinvesteringar, kanske inte nya hyllor , fläktar och sådant, men i allafall jord, krukor och el/vatten

jag har lite svårt att prissätta ornamental gräs och spiralis, de är ju perenner...
Tesa
Trädgårdsamatörpriser brukar ofta ligga mellan 20-40 kr ibland lite mer men då är det riktigt proffsiga amatörer.. giggle.gif
ingrid fuxwall
Denna fråga såg jag inte i går så jag kan inte komma med tips men jag är ändå nyfiken över vilka priser du tog och om du fick sålt allt.
Själv har jag varit på några växtmarknader i vår och är förvånad över de höga priserna. I snitt 25 kronor stycket men ofta upp till 50 kronor för fina/ovanliga ex. av perenner.
På väg från en växtmarknad hamnade jag i en blomsteraffär och där köpte jag ett tre gånger så stort ex av samma växt för 29 kronor iställer för de 25 som priset var på växtmarknaden.

ingrid
katah
Jag har varit på vår lilla marknad (4 försäljare) idag och var nöjd på min allra första säljardag !
De andra sade att de var ovanligt lungt, men det var lagombra för mig.

Här gick sommarblommor inte åt alls.

Men tomater sålde jag bra för , ett par paprikor och 3 chilisar, spiralis gick också snabbt.

Jag fick 600 kr på två timmar,men på köpet fick hag två antusiastiska pojkar som fattade nu att att man kan tjäna pengar på detta !!! Så jag får räkna med hjälp till nästa vår när vi börjar så fröer. Jag har redan "hyrt" lite extraland hos en vännina, för min trädgård börjar vara proppfull.
Om barnen ska sätta fart på perennasådder så måste vi göra det på något annanstans än här hemma wink.gif

Jag var också förvånad vad växterna kostar både i plantskolorna och ute på marknad.
Det är så svårt att veta vilka perenner är ovanliga och vad de kostar ute på plantskolorna.

Finns det prislistor någonstans på nätet ? Så att man skulle få lite humm om läget.

Jag tyckte att jag hade de dåligaste tomatplantorna med mig ( långa, 40-50 cm, vissa stadiga och mörkgröna, men andra lite bleka, många blommande och vissa hade tomater redan på gång) jag tog 40 kr för de stora och lite mindre för de andra.
Ingen protesterade, men jag kände mig väldigt feg, för jag visste att jag hade mina finaste plantor här hemma och hade lovat dom till kompisarna för 15 kr / st.

Man vill ju hitta en balans i det hela. Tomatkrukor kostar ju bara dom 4-5 kr / st. och el+ jord + vatten +fröer, växthus, inredning, fläktar med, men det är samtidigt min hobby och glädje !
Det vore ju roligt att kunna sälja varje år så pass mycket att ens hobby blir gratis.

Nästa år satsar jag definitivt på växtförsäljningen.

Perenner och matväxter verkar gå åt !
Gurkan
Vad kul att det gick bra för dig och att du hade en trevlig dag. Kul att smågrabbarna gillade det också.

Det där med prissättning är alltid svårt, man får ibland anpassa det efter ställe och omständigheter. Man kan också ha "mängdrabatt" på sånt man ändå har överskott av ... 1 för 25, 2 för 40, 3 för 50 ... eller nåt. Jämna 5- och 10'or underlättar också, inga 23,50:-'s plantor.

Men ska du tjäna nåt på dina plantor kan du inte gå och köpa krukor för 5:-/st ... kolla på Lindbloms Frö och beställ en jättelåda med billiga fyrkantiga krukor där. 9x9cm är standard för mig och funkar till (nästan) allt.

Jag har varit på torget idag, Möllevången i Malmö ... kul ställe ... en Skånsk Bazaar/Arabisk grönsaksmarknad ... min torggranne har stor handelsträdgård och jag känner mig rätt liten när jag står där brevid med mina små plantor och skrangliga bord ... dom hade sålt för nästan 100.000 förra lördan ... men frun var och tittade på mina plantor, vände och vred på allt och berömde mig för både kryddor och tomater. smile.gif Jag faller alltid för smicker ...

Dagens sista 12 tomatplantor + annat smått o gott skänkte jag bort till en kille som jobbar idéellt med hemlösa, dom skulle ha ett litet odlingsprojekt i sommar ... han blev så glad när han fick plantorna att han sprang iväg och hämtade ett par kilo godisremmar i bilen som han fått av en kompis som hade godisfabrik.

Övertrött just nu ... bara svamlar. Sorry.
katah
Svammel blir det av bara farten i dessa dagar wink.gif

Angående krukor var dessa 4 kronors krukor ett undantagsfall ( större för stora tomatplantor). Jag samlar och tvättar och gör papperskrukor mm. annars. Men min man sade att jag skulle köpa dessa under en "krissituation" när han blev trött på alla samlarbyttor som torkade i köket och jag behövde akut 20 krukor till tomater.

9X9 krukor är ju kanon, de mindre torkar ut rätt föt och räcker bara till några mini-växter egentligen.

Jag ska kika till länken du gav, alltid behöver man ju några nya...

Men dessa plantor tar ju aldrig slut.... jag har planterat och planterat på löbande band nu flera dagar ca. 700 plantor, men fortfarande finns det massa lådor över hela altanen, en hög av krukor och lådor runt hörnet... allt som ska tvättas.

Gubben min är syssesatt med båtinredningen ... ska bli klart före midsommar, likaså som mina trädgårdsprojekt.

5 nya blåbärsplantor ( stora) , ett par nya rabatter ( halvklara) och en pergolaliknande båge med björnbär och klematis och humle.
vi fajtas om 15-åringens hjälp! Han är helt ovärdelig och oerhört snäll tonåring !

Jag gav 50 kr var till smågrabbarna för det syntes på dom att " vi kommer göra detta nästa år ska ni se" !
Jag riktigt såg dollartecken på deras ögon !

Vi hoppas på att kunna skaffa en gummibåt med motor för pojkarna i år , men om det inte bli av ( kostar ju 4000-6000, billiga begegnade) så har de en bra morot att göra krukor och plantera med mig under hösten och nästa vår !
kerstin z5-6
Priser varierar även med ort -men här är det gängse med
20-25 för perenner frösådder årets

30-40 kr för uppgrävda krukade -ej nykrukat o slokande utan fina ex) av perenner

Grönsaker 10 kr -20 för större tomatplantor
ettåringar 10-15 eller mindre / st smile.gif
katah
Hej Kerstin, just en sådan prislista var jag ute efter... bra!

Men det syns att du inte odlar grönsaker... wink.gif
tomater värdesattes här högt, mina blommande och fruktbärande tomatplantor gick som smör på 40 kr /st !
Och de enligt mig svagade plantor sålde jag för 20 kr.
Folk tyckte att de var fina och jag hade plockat fina till mina vänninor och funderade på allvar om jag skulle överhuvudtaget gå och sälja dessa wink.gif.
Gurkan
Skiljer säker jättemycket mellan orter och landsändar ... och år från år ... vad som går åt och vad man kan ta betalt.

Ska man kunna ta betalt så bör man se till att inte ha det som alla de andra har, de "stora grabbarna" på torget har tre tomater, en vanlig, en cocktail och en busk ... de kostar mellan 15 och 25 kr. Deras busktomater är gigantiska - dopade (och en smaklös sort - Totem F1) men ser imponerande ut. Jag har 70 sorters tomater och tar mellan 30 och 45. Jag säljer såklart färre men har bättre marginal per planta. Min sambo är diagnosticerad som "pelargontok" och säljer rotade sticklingar och små fröplantor av ovanliga sorter för 35-40:- utan knot ... medans de andra säljer gigantisk pelargonbuskar i full blom ... 22:- eller 6 för 100:- ... 9/10 av kunderna vill såklart ha de stora billiga men skulle vi sälja såna fick vi investera 1 mille i växthus och inte 20 lysrör i vardagsrummet.

Hyfsade plantor av kronärtskocka tar jag 30:- för, dom är så snygga så dom säljer sig själva, lite större physalis/Gyllenbär (med några frukter på) 40-50:- (dom går alltid åt först och växer väldigt snabbt och tacksamt).

Squash, gurka, pumpa m.m. har jag tagit 20:- för idag och alla har gått åt. Dom går snabbt att driva upp också.

Sommarblommor tar jag 20:- för ... två för 30. Skulle haft dem själv egentligen men nu ska vi ju flytta och allt så det är lika bra att sälja av allt som säljas kan ... sen blir det komposten.

Kryddor 20:- och så diverse småskräp som jag "hittar" i växthus eller trädgård brukar jag ta en tia för eller ge som bonus ... alla gillar en gratisplanta och nöjda kunder kommer igen.

Ska man sälja oanseliga eller ovanliga plantor måste man se till att informera ordentligt också ... det är värt att lägga lite tid på skyltar och informationsmaterial. En del kollar på allt men de flesta går bara förbi om dom inte vet vad som står på ditt bord eller letar efter nåt speciellt.
Gurkan
Katah ... är du av den pyssliga typen och har gott om tid så borde du göra lite snygga skyltar och skylthållare så att du tydligt kan visa vad du har.

Jag gjorde enkla hållare av klädnypa+blompinne :

Så här ser det ut på marknaden (bilden är från förra årets premiär i april) :

katah
Katah ... är du av den pyssliga typen och har gott om tid så borde du göra lite snygga skyltar och skylthållare så att du tydligt kan visa vad du har.

Om jag är... pysslig .... blomma.gif

Massa tid , tja, men om jag ska göra nästa år sådana: JAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Jag uppskattar service själv och det är självklart att bjuda det själv också.

Dina skyltar är riktigt fina!

Hur sitter pinnen på klädnypan? är det limmade ?

Jag har pratat med hela familjen att man ska fota blommor i år och jag vill absolut ha bilderna med när jag säljer perenner på våren.
Detta ska förberedas noga... så att jag kan bli RIK innocent.gif !!

Jo, tjänade pengar går åt nya projekt, barnens snurra och båtbensin varje år kan jag tänka mig... men extra är alltid extra.

ni hör att jag har blivit inbiten...
Gurkan
Japp. lim mellan pinnen och nypan ... smile.gif Ytbehandlingen är av linolja och tjära ...

Färgbilder är bra, mycket bra ... några gröna blad i en kruka vill man kanske inte köpa om man inte vet exakt vad man letar efter.

Jag använder ibland fröpåsarna som "reklamskyltar" om dom har bra bilder men det känns lite B ... men det är mycket jobb att göra egna skyltar om man har många sorter.

Du kommer att bli rik som ett troll ... ett fattigt troll iaf. w00t.gif

Det kommer att gå många arbetstimmar innan du är miljonär .... smile.gif
katah
Vi skulle kunna göra någon form av byteshandel av laminerade bilder framöver.... om man kommer så långt...
Jag drömmer ju mycket ! wink.gif men lyckas med förvärkliga det mesta!

Jag har planterat i år över 130 sortters växter och inser att det är inte riktigt rimligt, organisationen kring mäkningen och listor blir oändlig!

Men jag tänker göra en storsatsning på bilder på kommande vintern när vi ska köpa en bra skrivare också.
Då skulle man kunna byta bilder och skyltar ,, speciellt om man har samma "standard" på skyltarna, dvs, dina modeller !

Sedan kan man bara fylla på sina egna prisuppgifter.

Har du laminerat dina skyltar? Kan du använda samma skyltar under flera år?

Kan vi fundera lite kring detta, om du hinner... jag hinner inte så mycket nu och säkert inte du heller... men till hösten eller något.. så att skyltarna skulle bli så optimala som möjligt?

EX. en skylt med info + bild om växten laminerad (vi kommer ev. få en bild-tal-textsyntes på datorn pga. sonens handikap och man hittar väldigt fina symboler där...) och sedan skulle man kunna klistra dit en prislapp varje år...

Nu springer jag ut till trädgården!!
Gurkan
Skyltarna på bilden är bara av en grön kartongbit med en vit ettikett på. Texten är handskriven.

Visst hade det varit trevligt med bättre skyltar men det hamnar en bit ner på prioriteringslistan. Lägg projektet i bakhuvudet så länge så kan vi diskutera mer nån kulen vinterkväll. smile.gif
katah
Jap smile.gif räkna med att jag vaknar till detta någon gång under mellandagarna wink.gif,
när vi har först tömt hela bottenvåningen och flyttat till en lägenhet, renoverat hela bottenvåningen och flyttat tillbaks förhoppningsvis till jul!
Våren vill jag inviga till sådder !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon