Jag har varit på vår lilla marknad (4 försäljare) idag och var nöjd på min allra första säljardag !
De andra sade att de var ovanligt lungt, men det var lagombra för mig.
Här gick sommarblommor inte åt alls.
Men tomater sålde jag bra för , ett par paprikor och 3 chilisar, spiralis gick också snabbt.
Jag fick 600 kr på två timmar,men på köpet fick hag två antusiastiska pojkar som fattade nu att att man kan tjäna pengar på detta !!! Så jag får räkna med hjälp till nästa vår när vi börjar så fröer. Jag har redan "hyrt" lite extraland hos en vännina, för min trädgård börjar vara proppfull.
Om barnen ska sätta fart på perennasådder så måste vi göra det på något annanstans än här hemma

Jag var också förvånad vad växterna kostar både i plantskolorna och ute på marknad.
Det är så svårt att veta vilka perenner är ovanliga och vad de kostar ute på plantskolorna.
Finns det prislistor någonstans på nätet ? Så att man skulle få lite humm om läget.
Jag tyckte att jag hade de dåligaste tomatplantorna med mig ( långa, 40-50 cm, vissa stadiga och mörkgröna, men andra lite bleka, många blommande och vissa hade tomater redan på gång) jag tog 40 kr för de stora och lite mindre för de andra.
Ingen protesterade, men jag kände mig väldigt feg, för jag visste att jag hade mina finaste plantor här hemma och hade lovat dom till kompisarna för 15 kr / st.
Man vill ju hitta en balans i det hela. Tomatkrukor kostar ju bara dom 4-5 kr / st. och el+ jord + vatten +fröer, växthus, inredning, fläktar med, men det är samtidigt min hobby och glädje !
Det vore ju roligt att kunna sälja varje år så pass mycket att ens hobby blir gratis.
Nästa år satsar jag definitivt på växtförsäljningen.
Perenner och matväxter verkar gå åt !